Hövding
30 nya miljoner till osynlig cykelhjälm
Den nya cykelhjälmen börs som en krage om halsen. När olyckan är framme blåser den upp sig kring huvudet. Bakom bolaget står Anna Haupt och Terese Alstin, båda industridesigner, som startade bolaget för sex år sedan.
En stor del av utvecklingsarbetet har ägnats åt de algoritmer som styr när airbagen ska lösas ut.
Kragen är nu färdig för produktion och till hösten ska den börja säljas på Designtorget.
Företaget tar nu in 30 nya miljoner i riskkapital som ska användas till lanseringen. Av pengarna kommer 20 miljoner från Industrifonden, resten från befintliga ägare.
Totalt har Hövding därmed lockat 60 miljoner i riskkapital.
Företaget fanns i år med på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista över de hetaste unga teknikföretagen i Sverige.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.