30 nya miljoner till osynlig cykelhjälm

Malmöföretaget Hövding tar in 30 miljoner i nytt riskkapital. Pengarna ska användas till lansering av företagets airbag för cyklister.

Den nya cykelhjälmen börs som en krage om halsen. När olyckan är framme blåser den upp sig kring huvudet. Bakom bolaget står Anna Haupt och Terese Alstin, båda industridesigner, som startade bolaget för sex år sedan.

En stor del av utvecklingsarbetet har ägnats åt de algoritmer som styr när airbagen ska lösas ut.

Kragen är nu färdig för produktion och till hösten ska den börja säljas på Designtorget.

Företaget tar nu in 30 nya miljoner i riskkapital som ska användas till lanseringen. Av pengarna kommer 20 miljoner från Industrifonden, resten från befintliga ägare.

Totalt har Hövding därmed lockat 60 miljoner i riskkapital.

Företaget fanns i år med på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-lista över de hetaste unga teknikföretagen i Sverige.

 

 

 

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här