Laddar

7 frågor: vd Jan Carlson

Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto

Hur ser du på tillväxten i Kina?

– En prognos från IHS pekar på närmare 6 procents tillväxt i Kinas bilproduktion under 2016. Vi har ingen bättre bedömning än så, utan vi tror på fortsatt tillväxt under ett antal år framåt, men förmodligen i en lång­sammare takt än vad vi sett tidigare.

Har riskerna ökat?

– Marknaden stöds av incitamentsprogram från regeringen som ser ut att ligga kvar under större delen av 2016. Efter instabiliteten i den kinesiska marknaden under 2015 följer vi situationen närmare än någonsin och är beredda att snabbt vidta de åtgärder som behövs för att bibehålla en effektiv verksamhet i Kina, vilket vi också gjorde under 2015.

Inom 5–10 år kanske det finns självstyrande bilar i drift. Hur påverkar det er?

– Det är definitivt en möjlighet. De sensorer och styrenheter som vi tillverkar i dag kommer att vara fundamentala i en självkörande bil oavsett vilket eller vilka koncept som visar sig bli dominerande.

Innebär den utvecklingen att ni får en ny typ av konkurrens?

– Teknikbolagen kommer att ha en roll som innovatörer, en utveckling som för oss kommer att komplettera mer än konkurrera. Autolivs unika kompetens är att vi förstår de speciella krav som bil och trafikmiljö ställer. Det kommer att vara avgörande för att biltillverkarna ska få ut säkra och fungerande nya lösningar på marknaden. Att mjukvara får en allt större betydelse är något vi förstått länge och en viktig anledning till våra ökade FoU-investeringar.

Vilka är Autolivs konkurrensfördelar inom detta område?

– Vår starkaste konkurrensfördel är att vi i mer än 60 år har varit helt fokuserade på att rädda liv. Det gör att kvalitet och säkerhet är i fokus för allt vi gör, vilket i stort sett alla aktörer på marknaden ser som de viktigaste drivkrafterna för utvecklingen mot självkörande bilar.

Finns någon historisk parallell kring penetrationsgraden av tidigare produkter och dagens utveckling inom området aktiv säkerhet?

– Det är svårt att dra paralleller då aktiva säkerhetsprodukter i dag till stora delar säljs som tillvalspaket och har en annan dynamik än vad passiv säkerhet haft. Det finns tre tydliga drivkrafter: regleringar och rekommendationer från olika institut som Euro-NCAP, när tillverkarna väljer att göra produkterna standard och att konsumenterna i högre grad själva väljer aktiva säkerhetspaket.

Ni ökar FoU-kostnaderna till den övre delen av intervallet 6–6,5 procent av försäljningen i år. Vad driver den utvecklingen?

– Sedan kapitalmarknads­dagen i oktober 2015 har vi signalerat att vi behöver ligga i spannet 6–6,5 procent under några år. Just för 2016 är det en kombination av att vi tagit mycket affärer inom passiv ­säkerhet under 2015, vilket kräver förberedelser inom engineering för att vi ska kunna börja leverera ökade volymer från 2018. Dessutom fortsätter vi att satsa hårt inom aktiv säkerhet där utvecklingen i dag går fortare än någonsin förut.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.