Fyra flaggor i Advertys företrädesemission

Annonsteknologibolaget Adverty genomför en företrädesemission som kan tillföra bolaget 14,4 Mkr före emissionskostnader. Emissionsguiden hissar fyra flaggor.
Adverty VD Jonas Söderqvist
Advertys styrelse har beslutat om en företrädesemission, med stöd av bemyndigande från bolagets årsstämma i juni 2025. Till vänster VD Jonas Söderqvist. Foto: Adverty

Adverty har fastställt villkoren för sin företrädesemission av aktier som kan tillföra bolaget 14,4 Mkr brutto.

Kapitalet ska användas till att betala av på lån (30%), rörelsekapital (30%), knyta till sig nya spelutvecklare (20%) samt till att säkra nya relationer med så kallade Demand-Side Platforms (20%).

Emissionsguiden hissar fyra flaggor för emissionen.

Kapitalbehov i trängt läge

Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.

Adverty ser ut att vara i behov av ett likviditetstillskott inom kort. Det bekräftas av att bolaget har tagit upp ett brygglån inför emissionen.

Advertys VD Jonas Söderqvist kommenterar:

“Bolaget har ett behov av rörelsekapital men syftet med emissionen är även att finansiera/implementera Advertys nya strategi, kommunicerad genom pressmeddelande den 4 augusti 2025, samt att ta bolaget till lönsamhet.”

Bristfällig information

Det är en varningsflagga om man anar eller vet att det saknas viktig information rörande nyemissionen. Hit räknas också klart vilseledande eller slarvig kommunikation.

Vad emissionskostnaderna väntas uppgå till framgår inte, förutom kostnaderna för garantiåtaganden. Emissionskostnader är viktig information som vi anser att bolagen initialt bör dela med sig sin bästa bedömning av.

Inte heller villkoren för det brygglån Adverty tar upp i samband med emissionen framgår.

Jonas Söderqvist kommenterar:

“Emissionskostnader och nettolikvid kommer att framgå av det informationsmemorandum som kommer att publiceras innan teckningsperioden börjar. Villkoren för bygglånet är som framgår av pressmeddelande bedömda att vara marknadsmässiga och i linje med brygglån upptagna av andra SME-bolag i samband med nyemission.”

Hög emissionskostnad

Om man vet eller på goda grunder kan förmoda att kostnaden för rådgivare, garanter med mera äter upp en stor del av emissionslikviden så är det illa på flera sätt. Ribban ligger dock väldigt olika beroende på om det är 10 Mkr eller 1 miljard som ska hämtas in.

Vi hissar en flagga trots att emissionskostnaderna inte framgår. Garantiersättningen motsvarar på egen hand en kostnad på 23,4% av emissionsbeloppet. Ersättningen betalas visserligen ut i aktier vilket inte minskar nettolikviden. Aktieägare betalar dock indirekt för detta via utspädning.

Jonas Söderqvist kommenterar:

“Det stämmer att garantiersättning utgår i aktier som därmed ej påverkar nettolikviden.”

Dåligt garantiupplägg

Så kallad bottom-up-garanti är oftast en varningsflagga. Även en top-down-garanti kan vara dålig om det är alltför onödigt, dyrt och/eller med fel garanter.

Adverty har mottagit garantiåtaganden på 12,9 Mkr (89,8% av emissionen). Garantiupplägget är bra på så sätt att det bidrar till att säkerställa hela emissionen. Garanterna får dock en ersättning på hela 20% respektive 30% i aktier, beroende på om de är botten- eller toppgaranter. Det är väldigt höga nivåer.

Emissionsguiden återkommer eventuellt med en ny artikel om emissionen i samband med att bolaget publicerar sitt memorandum omkring den 13 augusti. I annat fall kommer nästa artikel i anslutning till utfallet.

Läs även:

Bevakning av Advertys nyemission inleds

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.