9 frågor: vd Johan Rugfelt
Ni har plötsligt
finansiella muskler. Är det aktuellt med förvärv?
– Vi har ingenting vad
gäller förvärv i vår strategi som det ser ut just nu. Vi vill växa organiskt.
Syftet med emissionen var
att bli av med er dyra obligation med 11 procents ränta. Misslyckades ni?
– Inte alls. Vi
konverterade hälften av obligationen och lyckades genom att ta in ytterligare
240 miljoner kronor i nyemissionen sänka nettoskulden från 478 miljoner kronor
till 22 miljoner. Räntekostnaderna faller från 50 till 25 miljoner kronor per
år. Bolagets finansiella ställning har aldrig varit bättre.
Hur ser du på
börsfiaskot?
– Kursfallet var en
tråkig start men under de senaste dagarna är uppgången 25 procent. Att
börskursen gick ned första dagen med 18 procent betyder att man får ögonen på
sig. Nedgången inleddes med att en stor investerare sålde, någon som skulle
vara långsiktig men som plötsligt inte var det. Det satte i gång ett säljtryck.
Svenska forskare har
ifrågasatt tekniken?
– En slutsats vi inte
känner igen. 2010 gjordes en svensk utvärdering och då var slutsatsen att man
inte kunde rekommendera en bredare användning av vår produkt utan att göra fler
studier. Vi har hela tiden varit lite förbluffade över den slutsatsen.
Men infektioner drabbar
också era produkter och patienter. Vad beror det på?
– Att helt undvika
infektioner är omöjligt. Förr eller senare kan infektioner uppstå även med våra
katetrar, men sannolikheten att det sker är mindre.
Hur ser ni på den svenska
marknaden?
– Vi har inte fokuserat
på den svenska marknaden, bland annat på grund av att vår amerikanska partner
tidigare hade distributionsrättigheterna för Europa. Men är vi nöjda? Nej, det
är vi inte. Vi är inte tillräckligt kända i Sverige utan är mer kända i andra
länder. Men det ska vi ändra på nu.
Hur då?
– Bland annat genom att
vi etablerar vårt nya huvudkontor i det life science-kluster som byggs i
anslutning till Karolinska sjukhuset i Huddinge. Samtidigt utökar vi vår
säljorganisation.
Hur många länder verkar
ni i?
– I 50 länder, men än så
länge levererar vi bara i elva länder. Det beror på att vi nyligen tecknat
avtal med distributörer i en rad nya länder men att det tar ett år eller mer
innan vi kan börja leverera.
Ni ska öka er säljarkår. Det brukar bli dyrt?
– I dag är vi sju och vi
ska öka till 14, så det kommer inte att bli en övermäktig expansion. Det stora
flertalet av säljarna är i stället våra distributörer som också får ta
kostnaderna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.