Addlife ökar resultatet: ”Stark utveckling”

Life science-bolaget Addlife redovisar ökande omsättning och nettovinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Addlife ökar resultatet: ”Stark utveckling” - Foto: Addlife
Foto: Addlife

Omsättningen steg 8 procent till 2 554 miljoner kronor (2 365). Den organiska försäljningstillväxten var 7 procent (8).

“Det är glädjande att se en stark utveckling hos bolagen inom Addlife under andra kvartalet. Labtech visade som förväntat åter god tillväxt med stabila marginaler. Medtech visade en tydlig lönsamhetsförbättring, drivet av de kostnadsminskningar som nu ger tydliga resultat”, skriver bolagets VD Fredrik Dalborg.

Ebita-resultatet blev 299 miljoner kronor (247), med en ebita-marginal på 11,7 procent (10,4).

Resultatet efter skatt blev 72 miljoner kronor (33), en ökning med 118,2 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,60 kronor (0,27), vilket innebär en ökning med 122,2 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 195 miljoner kronor (82).

“Kassaflödet förstärktes betydligt och efter kvartalets slut genomfördes ett förvärv i linje med vår uppdaterade långsiktiga strategi”, skriver Dalborg.

Addlife, Mkr Q2-2024 Q2-2023 Förändring
Nettoomsättning 2 554 2 365 8,0%
Organisk försäljningstillväxt, procent 7 8 -12,5%
Ebita 299 247 21,1%
Ebita-marginal 11,7% 10,4%
Nettoresultat 72 33 118,2%
Resultat per aktie, kronor 0,60 0,27 122,2%
Kassaflöde från löpande verksamhet 195 82 137,8%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF