Alibaba och JD.com satte nya försäljningsrekord under Singles Day

De kinesiska e-handelsjättarna Alibaba och JD.com satte nya försäljningsrekord under årets Singles Day-event.
Singles Day
Foto: AP Photo/Andy Wong/TT
Alibabas försäljningsvolym, GMV, uppgick till 540,3 miljarder yuan, motsvarande 737 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning på 8,5% jämfört med året innan. Det är bolagets lägsta tillväxtökning sedan eventet lanserades 2009. Enligt Reuters återspeglar siffran de starka regulatoriska motvindar och försörjningsproblem som drabbat kinesiska teknikbolag. Alibabas tillväxt var 26% i fjol.

JD.coms volym landade på 349,1 miljarder yuan (476 miljarder kronor), en ökning på 28% från fjolårets rekord på 271,5 miljarder yuan.

Singles Day firar singlarnas dag och hade fram tills förra året alltid hållits den 11 november. 2020 gjordes dock en ändring genom att tidsperioden utökades med några dagar, och så var även fallet i år. Detta har hjälpt bolagen att öka försäljningen under eventet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF