Almega: Akuta krisen för tjänsteföretagen över

Almegas Tjänsteindikator tyder på att den akuta krisen för tjänstesektorn är över.
Almega: Akuta krisen för tjänsteföretagen över - patrick-joyce-900
Almegas chefekonom Patrick Joyce. foto: Almega

Coronakrisen har slagit hårt mot tjänstesektorn, men efter en viss återhämtning är nu tjänsteproduktionen tillbaka på samma nivåer som 2017. Det skriver Almega i ett pressmeddelande.

”Under det andra kvartalet föll tjänsteproduktionen med 7,5 procent, vilket är det största raset någonsin under ett kvartal. Nu befinner sig tjänstesektorn i en återhämtningsfas men det är långt kvar tills den är tillbaka där den var innan pandemin slog till. Coronautbrottet har raderat ut mer än två års tillväxt”, säger Patrick Joyce, chefsekonom på Almega.

Sedan krisen började har tre av fyra tekniska konsulter, arkitekter och industrikonsulter minskat orderingången. Bland serviceföretagen som säljer städning och facility management till andra företag har vart femte företag tappat mer än 30 procent av sin omsättning. Dock verkar IT och telekom ha klarat situationen bättre än befarat, skriver Almega.

”Företagen uppger själva att såväl efterfrågan som intäkter har fallit under året men produktionssiffrorna visar på en nolltillväxt i branschen under våren. Inte bra men bättre än befarat”, säger Patrick Joyce.

Vidare räknar åtta av tio tjänsteföretag med att minska sin personalstyrka eller hålla den oförändrad under hösten.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.