Amerikanska myndigheter missnöjda med Wells Fargo

De främsta tillsynsmyndigheterna i USA är inte nöjda med hur Wells Fargo har agerat efter kontoskandalen 2016.
Wells Fargo

Banken kritiseras för att inte ha gjort tillräckligt för att lindra de skador man orsakade kunderna. 

”Jag är inte nöjd med hur banken fortskridit fram tills idag”, sade Kathy Kraninger på myndigheten Consumer Financial Protection Bureau i ett brev daterat 5 april. 

I ett separat brev uppger sig Federal Reserve-ordförande Jerome Powell inte vara övertygad kring Wells Fargos ansträngningar. Han skriver att han inte tänker lyfta på taket på bankens tillgångar inom en nära framtid, enligt New York Post.

Även Office of the Comptroller of the Currency uttrycker samma missnöje, enligt ett brev släppt av två demokratiska senatorer. 

Wells Fargos vd Tim Sloan avgick i förra veckan på press från Washington och hur han hanterat bankens riskavdelning. Banken har avböjt att kommentera breven till NYP.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.