Astrazenecas plan för att krympa
Den svenskbrittiska läkemedelsjätten Astrazeneca har problem. Försäljningen väntas falla på grund av att flera storsäljande mediciner förlorar patenträttigheterna de kommande åren.
De sakernas tillstånd har varit uppenbara för en rad bedömare utanför den stroa läkemedelstillverkaren, världens åttonde största pillertrillare (mätt som försäljning 2009) under lång tid nu. Bolaget har inte kunnat lansera nya mediciner i samma takt som de gamla storsäljarna försvinner.
Torsdagens bokslutskommuniké från Astrazeneca får i det ljuset ses som en strategiändring – bolagets ledning, med vd David Brennan i spetsen medger i en unik femårsplanering att försäljningen kan komma att falla fram till 2014.
Det heter i rapporten att.
“De kommande fem åren kommer att innebära utmaningar för branschen och för Astrazeneca, eftersom dess intäktsbas kommer att genomgå en period av förlorad ensamrätt och nya produktlanseringar.”
Och bolagsledningen har satt marknadsavdelningen på att räkna igenom de olika utfallen och kommer fram till att nolltillväxt eller till och med krympande försäljning kan bli aktuell under femårsperioden. Bolagets sammanlagda försäljning som för 2009 ökade till 32,8 miljarder dollar (230 miljarder kronor) jämfört med 31,6 miljarder dollar under 2008 väntas under de kommande åren öka mycket måttligt:
“I företagets planer antas att intäkterna kommer att ligga i intervallet 28 miljarder dollar till 34 miljarder dollar över de kommande fem åren. En betydande del av de nuvarande basintäkterna förväntas påverkas av att ensamrätt till marknadsföring förloras för flera produkter”, skriver Astrazeneca-ledningen i rapporten.
Det betyder, i bästa fall, en ökningstakt på mindre än en (1) procent i genomsnitt under femårsperioden. I sämsta fall handlar det om en årlig försäljningsminskning på tre (3) procent.
Merparten kommer redan i år, om man får tro prognosen. Det heter att: “Jämfört med ett utgångsvärde för intäkterna 2009/…/ förväntar sig företaget upp till en medelhög ensiffrig minskning av intäkterna 2010”, något som kan översättas med ett försäljningsfall på 4-5 procent.
Femårsplaner är sällsynta i storbolagens externa kommunikation. Astrazeneca-ledningens nya initiativ är därför lovvärt. Fast den avgörande frågan är förstås vilken vikt någon ska lägga vid prognoser av det här slaget. Astraledningens prognos från förra året, som offentliggjordes för exakt ett år sedan. Där hette det bolaget intog en försiktig ståndpunkt, mot bakgrund av att det var svårt att förutse effekterna av den globala finanskrisen, och att försäljningen under 2009 skulle bli ungefär som för året innan. Utfallet blev som sagt ett annat – en ökning med 4 procent.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.