Åtta av tio sommarresor slutsålda
Reseindustrin i allmänhet och charterbolagen i synnerhet har stått i en klass för sig de senaste månaderna. Förra årets regniga sommar har både resulterat i rekordförsäljning under hösten och ett allt mörkare scenario för den som ännu inte bokat sin sommarsemester. På charterjättarna rapporterar man ett 10-15 procent bättre bokningsläge i år än vid samma tidpunkt förra året. Och på Fritidsresor, som är en av branschens största aktörer, är åtta av tio resor sålda under juni månad.
”Många blev utan resa förra sommaren och har ingen lust att chansa på att behöva sitta hemma om det skulle bli lika regnigt ett år till”, säger Lottie Knutsson, informationschef på Fritidsresor. ”Det enda sättet vi märker att det är lågkonjunktur på är att det är de billiga resmålen det varit rusning till. Grekland, Turkiet, Bulgarien, som alla är kända för att vara både billigare att resa till och leva i, är heta i år. För storstadsresor till New York, London och resmål lite längre bort är intresset däremot svalare.”
Det faktum att dollarkursen nyligen nådde nya höjder, vilket i många fall innebär att det blir dyrare för svenskar att åka utomlands, har hittills bara haft en marginell inverkan på efterfrågan. ”Vi har märkt av en viss nedgång på ’dollarbaserade’ resmål som Florida och Dominikanska Republiken, men valutaförändringar slår generellt sett hårdare mot arrangörerna än mot resenärernas plånböcker”, säger Lottie Knutsson.
På Ving är sju av tio resor under perioden juni-augusti sålda, och också där är det generellt sett billiga resmål som varit mest attraktiva. ”Vi förstod att det skulle bli rusning efter sommarresor i år och har ökat på vårt vanliga utbud med ungefär tio procent för att kunna möta efterfrågan”, säger Fredrik Larsson, tillförordnad VD på Ving som ser en tydlig trend i att svenskarna bokar sina semestrar allt tidigare. ”Det blir alltmer ’först till kvarn…’ som gäller. De bästa sommarresorna gick åt redan i oktober-november förra året”, säger han.
Researrangören Always bekräftar trenden och har redan börjat ta emot förhandsbokningar för höstens lov samt för jul- och nyårsresor. ”Människor prioriterar sin fritid i allt större utsträckning, och blir allt mer måna om att få den semester de vill ha”, säger Klas Pettersson, försäljningschef på Always. ”Resekatalogerna distribueras också allt tidigare vilket bidrar till en längre planering. Vinterkatalogen kommer ut nu strax efter påsk och det skulle inte förvåna mig om det börjar bokas på så sakteliga inför hösten redan då.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.