Intervju Autoliv
Autoliv rusar efter vinstskräll – VD: ”Ser väldigt positivt på Kina”

Autoliv levererar en vinstskräll och behåller sina helårsprognoser. Marknaden jublar och aktien lyfter över 8%.
“Det är ett starkt kvartal lönemässigt under rådande förutsättningar”, säger VD Mikael Bratt till Affärsvärlden.
Han uppger att de amerikanska tullarna har inte gett någon effekt på bolagets ordrar.
“Vi ser ett ganska stabilt ordermönster. Vi har inte sett några större diskonteringar av varken produktion eller komponenter. Avropen ser stabila ut i början på kvartal två och vi rör oss stabilt framåt”, säger Bratt.
Samtidigt tydliggör han att om tullarna skulle bli höga och långvariga så skulle det kunna få konsekvenser på efterfrågan.
“Vi har en intern arbetsgrupp sedan början av året som följer utvecklingen väldigt noga.”
Gruppen håller koll på tullkostnader men arbetar också för att hitta mer kostnadseffektiva sätt för att slippa extraavgifter.
Kunderna tar tullkostnaderna
I dagsläget har Autoliv i princip kunnat föra över hela tullkostnaden på slutkunderna.
“Under kvartalet så har vi lyckats förhandla i princip 100% av de tariffer vi har haft till våra kunder som de tar hand om. I min mening måste tarifferna i slutändan hamna hos slutkund. Det finns ingen anledning varför vi i leverantörssystemet ska absorbera 25% tullavgifter”, säger Autolivs VD.
Och marginalerna under första kvartalet var klart starkare än väntat: 9,9% (7,4) mot en förväntan om 7,8%.
Mikael Bratt tillskriver det bolagets sedan tidigare aviserade effektiviseringsarbete.
“Om vi ser på reducering av personal så är det 1 500 färre tjänstemän sedan första kvartalet 2023. Så här fortsätter vi att leverera mot de 2 000 som vi har pratat om tidigare. På operatörssidan har vi sänkt med 3 700 sen förgående år. Det är ett resultat av de automatiserings- och digitaliseringsaktiviteter vi har i vår produktionsapparat”, säger Bratt.
Kinesiska marknaden
Även den kinesiska marknaden är viktig för Autoliv och bolaget räknar med att överträffa bilproduktionen i landet mot slutet av året igen.
“Vi har en fortsatt marknadsandelstillväxt och tar marknadsandelar hos våra kinesiska kunder”, säger Bratt.
Han förklarar Autolivs underprestation i Kina de senaste kvartalen med den mixförändring som skett.
“Vi har haft en väldigt stark tillväxt från de kinesiska OEM:erna (biltillverkare red. anm.) medan de globala OEM:erna har tappat mark. Vi har då fortsatt växa med våra kinesiska kunder men inte vuxit i kapp så att säga. Men som man säger den outperformance räknar vi återkomma till under slutet av året som ett resultat av de marknadsandelsvinster vi har gjort här och lanseringen av de programmen kommer här nu från kvartal två framåt egentligen. Så vi ser väldigt positivt på Kina.”
Där finns tillväxten
Försäljningen ökade 2,2% organiskt, vilket var 2,6% högre än den globala fordonsproduktionen under kvartalet. Men det är inte enskilda produkter som sticker ut. Autoliv talar om en jämn portfölj både produktmässigt och geografiskt, även om det finns en trend:
“Vi ser en ökad tillväxt av säkerhetsprodukter i bilarna.”
Autoliv, MUSD | Q1-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 578 | 2 504 | 3,0% | 2 615 | -1,4% |
Rörelseresultat | 254 | 195 | 30,3% | 194 | 30,9% |
Rörelsemarginal | 9,9% | 7,8% | 7,4% | ||
Justerat rörelseresultat | 255 | 199 | 28,1% | 199 | 28,1% |
Justerad rörelsemarginal | 9,9% | 7,9% | 7,6% | ||
Justerat resultat per aktie, USD | 2,15 | 1,58 | 36,1% |
Läs mer:
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.