Autoliv skyddar fotgängare

Autoliv har inte haft någon lätt vår med fallande produktion av bilar både i Nordamerika och Europa och dessutom en stark dollar som drar ned bolagets europeiska intäkter. Trots det har aktien gått riktigt bra på börsen i år och Autoliv fortsätter att ta fram nya säkerhetsprodukter. På torsdagen presenterades ett nytt krockskydd för fotgängare.

Autolivs senaste innovation är ett nytt skydd för fotgängare som blir påkörda av personbilar. Den vanligaste dödsorsaken vid påkörningar är huvudskador som uppstår när skallen slår i motorhuven på bilen. Med Autolivs uppfinning lyfts den bakre delen av huven upp en bit när krocken inträffar och bildar på så sätt ett slags deformeringszon där risken för allvarliga skador blir mindre.

Varje år dödas över 7 000 människor vid påkörningsolyckor bara i Europa och inom EU har ett förslag tagits fram där den här typen av skydd ska krävas på alla nya bilar från och med 2005 och 2006.

”Opinionen inom det här området är starkare i EU än den är i till exempel USA. Det är också fler fotgängare som skadas i Europa. Intresset finns också ute hos biltillverkarna och vi har en förstudie på gång ute hos en tillverkare”, säger Autolivs informationschef Mats Ödman.

De nya fotgängarskydden lär alltså inte bli verklighet på bilarna förrän tidigast om några år men Autoliv har en hel del andra nya lanseringar på gång i år. Sammanlagt kommer antalet nya modeller och produkter att öka med cirka 30 procent jämfört med förra året. En produkt som kommer att öka mycket i år är bland annat sidokrockskydden, säger Mats Ödman.

Autoliv drabbades hårt av den inbromsning som skedde inom bilindustrin förra hösten. Bolaget tvingades vinstvarna i slutet av förra året och aktien störtdök. Sedan dess har dock kursen repat sig och uppgången hittills i år är 30 procent.

Fordonsmarknaden har dock inte repat sig i samma omfattning. Utvecklingen i Nordamerika följer ganska väl den prognos som Autoliv lämnade i samband med rapporten över det första kvartalet i april.

Produktionen under det andra kvartalet ser ut att krympa 10 procent jämfört med förra året, vilket ändå innebär en ökning jämfört med det första kvartalet. Oroande för Autolivs del är dock att utvecklingen för ”the big three”, det vill säga GM, Chrysler och Ford, har varit något sämre än väntat under våren.

Inte heller den europeiska fordonsmarknaden har utvecklats särskilt väl under våren. Produktionen i det första kvartalet översteg försäljningen och nu har tillverkarna fått ställa sig på bromsen.

”Det kommer att bli en nedgång i det andra kvartalet som även kan komma att fortsätta in i det tredje kvartalet. Den utvecklingen som vi befarade i april ser ut att slå in och eventuellt också bli något värre än väntat”, säger Mats Ödman.

Autoliv tillhör inte heller de bolag som kan dra någon nytta av den starka dollarn, tvärt om. Eftersom vinsterna rapporteras i dollar drabbas bolaget av en negativ omräkningseffekt när de europeiska vinsterna redovisas i dollar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF