Bara ett kök i börsens smak
Det ska sägas på en gång: det är inte riktigt läge att ta nya bolag till börsen. Bottenrekorden slås varenda dag. Nu är det heller inte längre en splittrad börs, där bara telekomaktierna faller. Även stabilare företag som Astra Zeneca, Hennes & Mauritz och Volvo har rasat med 10-20 procent på några dagar.
Ändå envisas riskkapitalbolagen med att slänga in nya börsbolag. Först tog Industrikapital Alfa Laval och Intrum Justitia till börsen och nu kommer kökstillverkaren Nobia. Konkurrenten i riskapitalbranschen EQT vill inte vara värre än att sätta lilla Ballingslöv på börsen, som också sysslar med kökstillverkning.
De två köksbolagen har flera likheter, men skiljer sig också en hel del från varandra. En sak som definitivt skiljer dem åt är hur ägarna har agerat. När Industrikapital strukturerat om köksbranschen har det gått till som vanligt: Bolagen har drivits med hög belåning, gjort aggressiva förvärv och är inte riktigt färdiga för börsen. Stor goodwill i kombination med diverse upplösningar av strukturreserver underlättar knappast bilden av Nobia som ett attraktivt företag.
Störst i Europa
Trots det är det faktiskt Europas största kökstillverkare vi talar om. Med kända varumärken, som exempelvis Poggenpohl och Marbodal, i portföljen och med en omsättning på nästan tio miljarder kronor per år kunde Nobia vara ett spännande nytillskott på börsen. Men noteringen sker för tidigt. Trots ett årligt kassaflöde på ett par hundra miljoner kronor är priset som ägarna begär alldeles för högt.
EQT ser däremot ut att ha gjort sin hemläxa när det gäller Ballingslöv. Här saknas ägarlån och tunga avskrivningar. I stället framträder en liten lönsam rörelse med goda marginaler och en stark position på hemmamarknaden. Visserligen har ett par förvärv gjorts genom åren, men i fallet Ballingslöv handlar det om sedvanligt gnetande för att lyfta den organiska tillväxten och förbättra marginalerna. Vinsten förra året landande strax över 50 miljoner kronor och bolagets sätts på börsen till 11-12 gånger fjolårets vinst.
Kundskillnader
Är företagen lika varandra? Ja, båda sysslar med köksinredning och tillverkning. Men en stor skillnad framträder i hur de förhåller sig till slutkunderna, det vill säga oss köpare. Nobia tillverkar sina produkter och har sedan över 500 butiker där varorna säljs. Butikerna ägs av Nobia, alternativt drivs genom franchiseavtal.
Ballingslöv säljer bara sina produkter till köksbutiker och byggvaruhus som sedan säljer dessa vidare till slutkund. Med andra ord vill Nobia kontrollera hela kedjan och Ballingslöv slippa arbeta med detaljistledet.
Sedan ligger naturligtvis den största skillnaden i omsättningen. Nobias omsättning är åtta gånger större än Ballingslöv. Det ger Nobia en stor fördel i form av inköp och dylika saker. Enligt egen uppskattning har Nobia 7 procent av den europeiska köksinteriörmarknaden. Något som dock kommer att göra ytterligare förvärv relativt svåra, eftersom EU-kommissionen lär ha ett och annat att säga om den saken. Det problemet har inte Ballingslöv.
Men förvärven kan också ske inom andra områden. Båda företagen är nämligen verksamma inom badrumsmarknaden. Ett par procent av omsättningen i båda bolagen kommer därifrån.
Svedbergs lockar
Det lockar fram en mycket intressant tanke: börsföretaget Svedbergs. Rykten har länge figurerat om att badrumstillverkaren Svedbergs är till salu. Huvudägarens arvingar verkar inte intresserade av att ta över. Varumärket är starkt och värderingen låg, vilket gör det extra aptitligt för en köpare. Faktum är att det till och med bör anses som troligt att Svedbergs inom något år antingen tillhör Nobia eller Ballingslöv.
Slutsatsen? Teckna Ballingslöv och köp Svedbergs. Men avstå från Nobia. Ballingslöv
Långsiktig planering
Ballingslöv är inget snabbt klipp, men kan ge fin avkastning på sikt.
Med ett förväntat börsvärde på drygt 600 miljoner passar Ballingslöv in perfekt på O-listan. Bolaget är ett typiskt småbolag, som arbetar med enkla verksamheter och har en jämn vinstutveckling. Vinst har bolaget nämligen visat länge.
Den första delårsrapporten i år visar att vinsttillväxten fortsätter, trots att det första kvartalet är det sämsta rent resultatmässigt. Börsvärdet i mittintervallet blir 654 miljoner. Affärsvärlden räknar med att Ballingslöv tjänar 66 miljoner i år, vilket innebär att p/e-talet på innevarande års resultat blir tio. Det är lågt, och motiverar definitivt ett köp av aktien. Men den som tecknar sig för Ballingslöv ska inte räkna med något snabbt klipp. Snarare handlar det om en långsiktig investering som kommer att ge fin avkastning på sikt. Halva resultatet ska dessutom delas ut till aktieägarna. Det innebär med vår prognos att aktieägarna kan se fram emot en direktavkastning på 5 procent.
Nobia
Mycket kvar att bevisa
Förvärvsglada Nobia borde väntat ett år eller två med börsintroduktionen.
Att Nobia säljs till halva omsättningen är en smula märkligt. Förvisso gäller samma multipel för Ballingslöv, men det är skillnad på ett företag som omsätter nästan tio miljarder och ett som omsätter 1,2 miljarder. Det är dock inget tecken på att aktien säljs ut billigt. Snarare ett tecken på att företaget inte riktigt är färdigt. Det behöver inte vara något negativt. De senaste åren har Nobia – med Industrikapital i ryggen – gått otroligt snabbt fram och vänt förlust till vinst liksom förvärvat, avyttrat och strukturerat om. Men bolaget känns inte som en börskandidat. Om företaget väntat något år eller två hade marknaden sett om det gick att skörda frukterna eller inte av de senaste årens förvärv.
Positivt är det årliga kassaflödet på ett par hundra miljoner kronor, men risken är att en hel del av detta kommer att ätas upp av investeringar. Affärsvärlden räknar med att Nobia gör en vinst i år på 350 miljoner, vilket ger ett p/-tal på 14, räknat på mittintervallet. Inte så dyrt för ett företag som får ett börsvärde på knappt fem miljarder, men risken för att det uppstår hinder på vägen är tillräckligt stor för att vi ska råda placerare att inte teckna aktien. Dominansen i Norden och Storbritannien gör också framtida förvärv vanskliga – EU lär stoppa dem. Om Nobia lyckas övertyga marknaden de närmaste kvartalen och marginalerna förbättras, då, men först då, bör aktien köpas.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.