Billiga Billerud

I statens bud på Assi Domän värderas Billerud till drygt tre miljarder kronor. Men börsens nästa tillskott är värt betydligt mer än så.

Det bistra börsklimatet till trots, kanske är det precis rätt tillfälle att ta Billerud till börsen just nu. Marknaden avskyr risk och börsintroduktioner har blivit något av en raritet. Med de förutsättningarna går det till och med att få luttrade amerikanska investmentbanker att intressera sig för en svensk tillverkare av förpackningspapper.

“Det har varit ett väldigt stort intresse för Billerud. Förutom ett omfattande program i Sverige ska vi träffa investerare i New York, Boston och London”, säger Billeruds vd Bert Östlund, när Affärsvärlden träffar honom och ordföranden Nils Lindholm inför Billeruds börsintroduktion.

Två budskap

Bert Östlunds och Nils Lindholms strategi är att sälja in två huvudbudskap till investerarna och affärstidningarna.

1. Billerud är visserligen litet i förhållande till andra skogsbolag men inom sina huvudprodukter har bolaget en stark marknadsposition.

2. Billerud är kostnadseffektivt. De tre bruken (Skärblacka, Karlsborg, Gruvön) tillhör de bästa i branschen.

I en bransch där stor och internationell är två huvudingredienser i ett succékoncept avviker Billerud från normen. Bolaget omsätter i år knappt sju miljarder kronor, all tillverkning sker i Sverige och försäljningen utanför Europa är mycket liten.

Ändå har Östlund, i alla fall delvis, rätt när han hävdar att Billerud har en stark marknadsposition. I vissa smala nischer inom förpackningspapper är Billerud störst eller näst störst på den europeiska marknaden med marknadsandelar på 25 till 50 procent. Det gäller tekniskt kraftpapper (papper till bland annat påsar, bärkassar och omslagspapper), vitt säckpapper (säckar inom byggindustrin), vit liner och nyfiberbaserad fluting (ytskikt, respektive mellanskikt i wellpapp).

Marknaderna för dessa produkter är helt enkelt för små för att skogsjättarna ska bry sig.

När det gäller en del av Billeruds produkter, pappersmassa och brunt säckpapper, är strategin att behålla positionen och maximera kassaflödet.

Någon snabbväxare kommer Billerud aldrig att bli. De prioriterade marknaderna växer med några få procent per år och vissa produktområden, till exempel brunt säckpapper, förväntas till och med att minska under de kommande åren.

Man ska också komma ihåg att årets fina resultat, vinsten lär hamna på cirka 900 miljoner kronor efter skatt, till stor del beror på gynnsamma valutakurser. Med all produktion i Sverige och 75 procent av försäljningen i utländsk valuta är Billerud, även med skogsindustrimått, extremt valutakänsligt. En tio procent starkare krona försämrar Billeruds rörelseresultat med 400 miljoner kronor.

Gratulerar, ett klipp

Ändå är Assi Domäns aktieägare att gratulera när de nu får Billerudaktier i handen. I det bud som staten har lagt på Assi Domän (244 kronor kontant plus Billerudaktier) värderas Billerud till 50 kronor per aktie, eller 3,1 miljarder kronor totalt.

Det motsvarar bara tre gånger årets vinst, och även när man räknar om vinsten till mer hållbara valutakurser ser värderingen låg ut. Med en 15 procent starkare krona blir p/e-talet 7.

Till det ska läggas att aktieägarna i Billerud kan räkna med en bra direktavkastning. Efter ett investeringsprogram på fyra miljarder kronor under perioden 1996-2000 är investeringsbehovet litet. Nästa år räknar bolaget med att dela ut 3,50 kronor per aktie (7 procents direktavkastning räknat på statens bud) och dessutom planeras återköp av aktier.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.