Black Week gav inte samma skjuts till försäljningen som tidigare år

Varukonsumtionen ökade rejält under förra veckan, påeldad av Black Week. Dock verkar inte shoppingveckan ha drivit upp försäljningen lika mycket som tidigare år, skriver Swedbank.
Foto: Marcus Ericsson / TT

Under förra veckan var konsumtionen i Sverige 11% högre än motsvarande vecka 2020. Försäljningen av varor var kom in 6% högre än motsvarande vecka i fjol och 17% högre än veckan innan. Det skriver Swedbank och hänvisar till statistik för korttransaktioner fram till och med den 27 november.

”Black week, en vecka då många handlare erbjuder rabatter, tycks inte ha lett till en lika stor ökning av försäljningen i år som den har gjort de senaste åren. För hemelektronik noterar vi exempelvis att försäljningen ökade med 128 procent under förra veckan jämfört med veckan innan, vilket är en mindre ökning än under 2020 och 2019”, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.

En tredjedel av försäljningen skedde online, en stor ökning från 2019, medan försäljningen i fysiska hemelektronikbutiker minskade.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.