Börje Ekholm slår tillbaka mot kritiken: ”Föraktfullt”

Börje Ekholms första presskonferens som vd för Ericsson blev ett antiklimax. En kvartalsrapport med miljardförluster följdes inte av en tydlig strategisk riktning, utan av en vädjan om tålamod. ”Ni får vänta och se. Jag har inte förbundit mig till någon tidsram och jag kommer inte att göra det nu heller", säger Ekholm.

Det var Börje Ekholms första möte med press och investerare sedan han tillträdde som vd för Ericsson. Bakom honom på studion i Kista projicerades den senaste, dystra kvartalsrapporten på den vita duken. Ändå hade Ekholm inget tydligt besked att ge om bolagets framtida strategi.

– Det kanske gör er besvikna att jag inte står här och visar er exakt hur vi ska göra. Men det är viktigare att vi faktiskt verkställer det vi sagt att vi ska göra. Det kräver att alla drar åt samma håll internt. Så ha tålamod med oss, vi kommer att fixa det här.

När Affärsvärlden senare under dagen får en egen intervju med Börje Ekholm har ekonomisajten Bloomberg hunnit dela ut svidande kritik. ”Ekholm gav ingen tydlig strategi för att lösa problemen, inte heller tydliga finansiella mål. That’s not good enough.”

– Det är en process, det tar lite tid. Den tiden vill jag ta. Vare sig Bloomberg kastar ruttna tomater eller inte, säger Ekholm.

LÄS MER: Ericsson sänker utdelning kraftigtTelekombolaget Ericssons rörelseresultat blev -0,3 miljarder kronor för det fjärde kvartalet 2016.

När vi ses på torsdag eftermiddag har han varit vd i drygt tio dagar. Han har ägnat den tiden åt att framförallt lyssna.

– Jag har mestadels träffat anställda och på kunder. Jag har varit på resande fot en stor del av tiden, men även runt här i Kista. Personalen som jobbar i bolaget är vår mest värdefulla resurs. Och sedan måste vi ha kundkontakten, att få kundperspektivet är viktigt. Utöver det har vi förstås startat upp våra processer och tittat på vilka investeringsområden vi ska prioritera framöver.

Vilka är det då?

– Ja, det ska vi jobba fram, haha.

Vad är viktigt att förmedla från ditt håll till personal och kunder?

– Till att börja med handlar det om att lyssna in väldigt mycket.

Det är de som får prata.

– Exakt. Och det är det privilegium man har i början. Då behöver man inte alltid ha svar på alla frågor, utan kan snarare ställa frågorna. Vilket gör att man får samla på sig intryck och göra sin analys.För även om jag varit i styrelsen så är det en annan sak att köra bolaget.

Vad har du lärt dig nu då?

– Man börjar få en fullare bild. Vi ser vilken enorm kompetens vi har i organisationen. Det är det kritiska att bygga på för framtiden. Men vi ser också att vi har nära relationer till våra kunder. Kunderna vill ha oss som leverantörer. De vill jobba med oss. De är beroende av oss för sin leverans och vi är beroende av dem. Det är en ömsesidig sits. Det tror jag är två styrkor i bolaget och vi kommer med ett unikt erbjudande där vi kan kombinera produkter och tjänster. Det gör att vi kan lösa många av kundens problem. Vi kan också dra nytta av att vi vet hur man levererar tjänster för att utveckla våra produkter och vice versa. Vilket är ganska ovanligt i förhållande till andra leverantörer.

När man talar om tjänster och produkter och hur de samspelar så skriver Dagens Nyheter att ”Ekholm indikerar tydligt att Ericsson inte kommer att ha kvar alla verksamheter som bolaget har i dag” Är det en korrekt formulering?

– Det jag sagt är att jag valt att inte prata om de verksamheter vi inte ska ha kvar. Vi måste fokusera på vad vi ska investera i för att utveckla. Och det är av högsta prioritet. Sedan får vi ta nästa steg därifrån. Men vi kan liksom inte börja med att diskutera vad vi inte ska ha. Då är världen väldigt stor kan jag säga.

LÄS MER: Ericssonchefen Ekholm citerar Gretzky – igenDen nye Ericssonchefen Börje Ekholm tar med sig traditionen från Investor, att citera kändisar.

Men tycker du att det är en korrekt formulering av DN?

– Man kan inte recensera vad andra skriver, de får skriva vad de vill. Men det är inte så jag riktigt ser på det. Därför att för mig är det ju återigen vilka områden vi ska vara i, hur vi ska se till att bli ledande i de områdena. Det är den viktiga diskussionen.

Du talar om att Ericsson har en enorm kompetens. Men har ni rätt kompetens, med tanke på 5g och det ni vill bygga framåt?

– Man kommer att behöva utveckla kompetensen. Så är det. Och det gäller alla faser, var man än är så måste man alltid se till att förnya. Vi är formidabla på till exempel radio, men vi är det även när det gäller mjukvara. Jag tycker nog att vi har en väldigt bra kompetensprofil i bolaget. Sedan måste den alltid utvecklas och det måste vi investera i.

Förra hösten gick ni ut och sa att ni skulle anställa tusen personer till er forskning och utveckling. Ligger den planen fortfarande kvar?

– Ja, det fortsätter vi med.

Har ni börjat anställa dem än?

– Jag tror att det anställs hela tiden. Men för oss är forskning och utveckling en grundbult i verksamheten. Det är egentligen kopplingen mellan tjänster och produkter som gör att vi kan investera i rätt forskning och utveckling. Då kan vi få rätt produkter, men vi kan också investera i att automatisera våra tjänster. FoU-dimensionen är oerhört viktig för oss.

En siffra som kom i skymundan i dag är att ert nya modulsystem Ericsson Radio Systems, som är anpassat för 5g, stod för 15 procent av försäljningen av radiosystem.

– Ja, under 2016 ja.

Vad var motsvarande siffra 2015?

– I stort sett noll. Och vi har sagt 50 procent under 2017.

Vilka marknader är störst där?

– Det finns på de flesta av våra marknader, men med olika grader av penetration. Det viktigaste där är nog att det sänker den totala ägandekostnaden. Det gör det väldigt konkurrenskraftigt på marknaden.

Vad kan det innebära för era finanser?

– Det är klart att om vi kan erbjuda en produkt som är mer konkurrenskraftig och sänker operatörens kostnad så ökar bidraget till oss så att säga. Men vi har inte gått ut med exakta siffror än.

Du har fått hård kritik idag från Bloomberg. Har du sett det?

– Nej, jag har inte det. Men jag hörde att de skrivit något.

”Ekholm gav ingen tydlig strategi för att lösa problemen, inte heller tydliga finansiella mål. That’s not good enough.”

– Det är bra att Bloomberg vet hur man kör bolag.

Kan du förstå synsättet?

– Låt mig säga så här: det är som generalen som går ut i strid och så säger han ”framåt” och springer allt vad han kan. En bit ner på vägen vänder han och ser att det inte finns några trupper som hunnit med. Det har gått väldigt fort. Det handlar om att få med sig bolaget också.

Men då är ju Bloombergs invändning att det inte gått fort. Att du borde inse att det är bråttom. Du har dessutom suttit i Ericssons styrelse länge.

– Det är jättebra att de vet exakt. Fråga hur många bolag de har kört.

– Nej, men det viktiga är att man måste ha rätt beslutsunderlag. Ja, jag har suttit i styrelsen, men det är en annan fråga att sitta i bolaget. Man måste respektera att de som jobbar i bolaget faktiskt har en enorm kompetens om bolaget, marknaden, produkterna och tjänsterna. Det måste vi lägga in i beslutsunderlaget. Och det är lika viktigt att se till att vi strategiskt kan leverera på det vi säger att vi ska göra. Då behöver man få alla att samlas bakom det. Det är en process, det tar lite tid. Den tiden vill jag ta. Vare sig Bloomberg kastar ruttna tomater eller inte. Med respekt för både bolaget, medarbetare och kunder så är det otroligt viktigt att göra det.

Vad har du för tidsram kring när ni kommer att börja tala om strategin publikt?

–Vänta och se. Jag har inte förbundit mig till någon tidsram och jag kommer inte att göra det nu heller.

De tog ju även upp det Wayne Gretsky-citat du använde idag…

–…och de tyckte att det skulle gå fortare. Men tänk om man åker i fel riktning då? Ner i försvarszonen och pucken är i anfallszonen? Då kan man ju åka hur snabbt man vill.

Men tänk om Huawei åker dit pucken är. Snabbare än vad ni gör.

– Då är det ju så att även de kommer att behöva fundera på var pucken ska vara. Det viktiga är att vi utnyttjar den kompetens som finns i bolaget. Att vi försöker ta rimligt rätt beslut utifrån våra förutsättningar. Så gott vi kan. Och om det tar lite längre tid än vad Bloomberg vill så må det så vara. Det här är ett företag som är uppbyggt av 110000 medarbetare som faktiskt har en enorm kompetens. Att säga att man inte ens ska ta in deras input, det tycker jag är föraktfullt.

Många medlemmar i Sveriges Ingenjörer jobbar hos Ericsson och många av medlemmarna läser Ny Teknik. De undrar hur framtiden blir för forskning och utveckling specifikt i Sverige. Vad vill du säga till dem?

– Det vi kan säga är att Ericsson är ett svenskt bolag, mycket av det som vi faktiskt utvecklar kommer från Sverige. Sverige är en otroligt viktig hubb. Vi har några till runt om i världen, men Sverige är en viktig del. Man har gjort ett fantastiskt bra arbete här. Det är klart att vi haft besparingsprogram under en tid. Men vi har också sagt att som det nu ser ut, med det marknadsläge vi lever i och den situation som finns runt om oss så tror vi att vi nått den storlek vi ska ha på vår kostym. Men det är klart: ändrar sig marknaden – ja, då ändrar sig de förutsättningarna också. Men vi behöver nu satsa framåt och vi behöver hitta de områden vi verkligen ska prioritera och vinna inom.

Kan det vara så att marknader som gör trögt nu, Latinamerika och Mellanöstern till exempel, hämtar sig igen?

– Man kan vända på det: tittar man på slutkunden så växer efterfrågan dramatiskt

Men det sker inte några infrastrukturinvesteringar.

– Exakt. Självfallet tror vi att det kommer att behöva investeras mer i infrastruktur. Men det är alltid svårt att förutsäga hur den kurvan ser ut och nu säger vi att 2017 är fortsatt tufft. Men det är klart att vid någon tidpunkt så måste operatörerna investera igen.

Text: Peter Ottsjö

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets