Börsdebutanten: Ser många bra möjligheter

Grundarna bakom börsdebutanten Serendipity tror på slumpen som vägvisare i affärer.

Teknologi- och
entreprenörshuset Serendipity Innovations gör på onsdagen premiär med sin preferensaktie på Nasdaq First North Premier. Bolaget har i samband med denna notering tagit in 175 miljoner kronor i en nyemission. Affärsvärlden har träffat de både grundarna som förklarar vad pengarna ska användas till och hur de ser på bolagets framtid. De bjuder även på tips om hur man ska lyckas som entreprenör.

Serendipity är ett engelskt ord som sägs ska vara ett av det svåraste att översätta till andra språk. På svenska är betydelsen lyckosam slump. Det är det ord som de båda entreprenörerna Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh valt för det bolag som de startade för tio år sedan. Då handlade det främst om innovationer och nya teknologier, något som sedan ändrats och utvecklats på vägen. Bolaget har idag utvecklats till ett investeringsföretag som startar och driver teknikbolag.

-När vi gör affärer så sätter vi givetvis upp mål men vår filosofi är att vi inte vill låsa oss för hårt vid ursprungsidén utan låta vägen ta en dit man kommer, säger Saeid Esmaeilzadeh.

För att illustrera vad som menas beskrivs upptäckten av penicillin som ett exempel på en lyckosam slump. Den brittiska bakteriologen Alexander Fleming gjorde experiment på bakterieodlingar som glömdes bort. De mögelangrepp som uppkom på odlingarna dödade bakterierna blev upptäckten av penicillinet.

– Det gäller att vara öppen och se nya möjligheter, säger Saeid Esmaeilzadeh och fortsätter:

-Det finns ett känt citat av den franske kemisten och biologen Louis Pasteur som beskriver det väl. Turen kommer till den som förbereder sig för det.

Just den nya teknik service-delen i bolaget har tillkommit på ett sådant sätt. När Serendipity för några år sedan började med tjänster var det främst för att få bra avkastning på det egna kapitalet. Men mer kunskap inom området ledde så småningom fram till att det även skulle gå att bygga vidare på detta.

Grunden för att lyckas är ett gediget bolagsbyggande. I tidig fas krävs en viss typ av kompetens och när det är dags för försäljning en annan. Båda dessa kunskaper finns i bolaget som nu kommer mer till sin rätt. Det de båda grundarna också märkt är att entreprenörer inte så gärna vill sälja till en konkurrent eller ett riskkapitalbolag.

– Vi vill vara med så länge som möjligt och inte sälja verksamheten vidare efter några år, säger Ashkan Pouya och fortsätter:

– Om du säljer ett bra bolag så måste du ta risk för att hitta något nytt. Vi vill bygga långsiktigt och vara uthålliga.

Det som Serendipity nu främst söker är nischade tjänstebolag. Bolagen ska helst ha en historik av lönsamhet och vara entreprenörsdrivna. Ett område som Serendipity finns inom är hisservice i storstadsområden. Det är ett typiskt nischat område som passar bolagets filosofi om service av långsiktig karaktär. Inflyttningen till storstäder ökar och höjden på husen tilltar, vilket är två långsiktiga faktorer som talar för en uthållig verksamhet. Hisservice-branschen är heterogen och det krävs lång kunskap om området. Det gör det svårt för nya aktörer att komma in på denna marknad.

– Vi köpte ett bolag som heter Stockholms Hiss-& Elteknik, säger Ashkan Pouya och fortsätter:

Ägaren hade ärvt det av sin far och började nå pensionsålder och ingen kunde ta över. Det var ett välskött familjeföretag redan från början och sedan vi kom in har vi jobbat med successionen och bolaget har både ökat omsättningen och haft en bra tillväxt.

Serendipity har varit lönsamma sedan start. Under åren har bolaget delat ut 240 miljoner kronor till aktieägarna. Bolaget har växt av egen kraft och något kapitaltillskott har tidigare aldrig behövts. Sedan 2011 har omsättningen ökat från 40 miljoner kronor till nuvarande 330 miljoner kronor. Målsättningen är att öka rörelseresultatet med över 20 procent per år.

– Målsättningen är nu att kunna upprätthålla en fortsatt hög tillväxttakt och bli ett välskött bolag som så småningom platsar på Stockholmsbörsen large-cap lista, säger Saeid Esmaeilzadeh och fortsätter:

-Vi tar nu in kapital för att vi ser så många bra möjligheter och vill kunna öka tempot och förvärva ytterligare verksamheter för att även kunna bredda vårt tjänsteutbud.

Tre tips

De båda grundarna bjuder också gärna på råd hur man ska lyckas som entreprenör. Här är tre tips:

– Det är ingen idé att vänta på att sätta igång, du lär dig på vägen. Det är mycket specialkunskap i varje enskilt fall som ska till för att du ska bli bäst på det du ska göra.

-Bygg upp verksamheten med så små kostnader som möjligt. Diskutera tidigt med kunder vad de behöver. Det finns många exempel på omständigheter som finns i en idévärld men som inte fungerar när den ska omsättas i verkligheten.

– Du behöver inte vara bäst på allt själv. En viktig egenskap är att kunna attrahera människor och få dem att trivas och jobba med dig.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.