Bra glid för nya företag

Vill du starta eget företag men väntar på rätt läge? Då är det dags nu. Svenska folket konsumtionsfestar - det finns kunder att sälja till. Börsen har gått rekordbra - det är hyfsat lätt att hitta riskkapital.

Om du siktar på en karriär som entreprenör är det rätt konjunkturläge för att starta eget just nu.

Det finns kapital och en vilja att investera. Börsen växte med 33 procent under förra året och i kombination med bolagens rekordvinster har det fyllt på kassorna hos bolag och riskkapitalister. Det har bättrat på investeringslusten rejält.

Den senaste rapporten från Svenska Riskkapitalföreningen, för tredje kvartalet 2005, visar att investeringarna inom enbart tillväxtfaserna (sådd, start-up och expansion) ökade med 28 procent till 1 049 miljoner kronor, jämfört med samma kvartal föregående år.

Fast det är knappast tillgången på riskkapital som är avgörande. Finns det inga kunder till produkten eller tjänsten blir företagarglädjen kortvarig. Att svenska folkets ekonomi ser ljusare ut än på länge har större betydelse. Fler människor har mer pengar att handla för. Nästa år väntas antalet anställda öka med 1,3 procent och reallöneökningen beräknas bli 3 procent.

Redan under slutet av förra året började svenskarna shoppa på allvar och det är ungefär en konjunkturcykel, sex år, sedan hushållens konsumtion var lika stark som i dag. Även detaljhandeln toppade de senaste årens siffror, tillväxten var här drygt fyra procent. Det är konsumtionsfest, skriver HUI, Handelns utredningsinstitut, i sin senaste prognos.

Niclas Karlsson är vd på Founders Alliance, ett nätverk för entreprenörsdrivna företag.

– Det är guldläge att starta företag i dag. Det är lätt att ta för sig i högkonjunkturen. Men man måste ha ett lågkonjunktursbeteende, säger han.

– Det gäller alltså att ha kostnadseffektivitet in absurdum i starten, hyra billigast möjliga lokaler och låna kopieringspapper på biblioteket.

Det kan till och med vara för lätt att starta företag i dag, varnar Niclas Karlsson. Den företagare som lockas att sprätta pengar omkring sig i dag klarar sig inte när konjunkturen vänder.

– Om dina produkter visar sig vara -extra fläsk som skärs bort när det blir sämre tider måste du ha möjlighet att överleva.
Regeringens agerande kan vara ytterligare en faktor som underlättar för dig som vill starta eget. Göran Persson med vänner, som till viss del förlitar sig på att de nya jobben ska skapas av de färska företagen, säger sig gilla nyföretagande.

För de minsta företagen kan förslaget om sänkta arbetsgivaravgifter spela en viss roll för att underlätta starten. För de entreprenörer som vill bygga större företag är regeringens löften om statligt riskkapital viktigare. Näringsminister Thomas Östros lovade nyligen två miljarder kronor till nystartade företag, som ett svar på kritiken om att lovande affärsidéer går förlorade eftersom riskkapitalisterna endast investerar i mognare företag.

Under förra året startades 42 000 företag, det är fler än på tio år.

Pr-branschen är extremt konjunkturkänslig. Därför väntade Monica Lindman, som bildade sitt företag 2003, i två år innan hon sa upp sig från jobbet som konsult på pr-byrån Andréas-son PR. I förra veckan startade hon sin egen verksamhet.

– Det som fick mig att ta steget var att jag äntligen ville styra själv. Högkonjunkturen hade absolut betydelse. Är det något företagen gör avkall på i lågkonjunktur är det just marknadsföring och reklam. Nu är tajmningen perfekt.

Monica Lindman ska jobba främst med pr inom medicin- och hälsobranschen. Hon har redan flera uppdrag, bland annat arbetar hon med en skrift om stroke.

Verksamheten kräver inga investeringar utöver ett par datorer och en kamera. Monica Lindman slösar inte, trots att hon redan har flera uppdrag.

– Jag jobbar hemma nu i början och min äldste son hjälper mig att göra en hemsida. Det gör att jag kan konkurrera med ett lågt arvode, säger hon.

Stefan Ytterborn gjorde sig ett namn i designvärlden som ledare för designstrategiföretaget Ytterborn & Fuentes, med kunder som Ikea, McDonalds och Iittala.

– Jag hörde min egen retorik studsa i skallen när jag pratade om design management. Jag bestämde mig för att göra något jag verkligen vill, säger Stefan Ytterborn.

Nu driver han företaget Pocski som utvecklar och säljer skyddsutrustning för utförsåkare.

Det har gått två år sedan Stefan Ytterborn började leta kapital till sin nya affärsidé. Han betade av de statliga institutionerna en efter en, Vinnova, Almi, IVA och några till. Det gick inte bra.

– Jag gick bet, hårt. Det var så sorgligt att leta finansiering. De statliga investerarna förhöll sig abstrakt, förvånat och utan insikt till idéer som mina. Vid en dragning ville personen i fråga vända upp och ned på min affärsidé, efter att jag hade stått och förklarat mig länge, länge.
Stefan Ytterborn vände sig senare till investerare han kände personligen.

– De flesta investerare har haft en vettig utveckling, det underlättade säkert. Nu har vi garanterad finansiering ett år till, fram till 2008 kommer företaget att behöva totalt 30 miljoner kronor.

Det är företagets premiärsäsong och produkterna (bland annat hjälmar, glas-ögon rygg- och nacksköldar som skyddar ryggen och de översta nackkotorna) ligger ute i 65 butiker. Nästa år är målet 200 butiker.

Kanske är skyddsprodukter för utförs- åkare just ett sådant område som kunderna hittar till i högkonjunktur – när man har råd att prova på något nytt. Tidigare har hjälm i backen varit något endast för elitåkare och småungar. Det finns 200 miljoner utförsåkare i hela världen och enligt Stefan Ytterborn växer hjälmmarknaden ”fruktansvärt fort”, mellan 1998 och 2003 med 300 procent i USA. Han hoppas på en liknande utveckling i Europa.

– Jag är övertygad om att vi kommer att sätta på oss skidhjälm med samma självklarhet som bilbältet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.