CDON
Cdon ökade förlusten under Q1

“Medan vår tillväxt kom att bli visserligen lägre än väntat, presterade vi mycket bättre än den svenska e-handelsmarknaden som som helhet minskade med 13% under första kvartalet. Elektronik var den kategori som hade den största minskningen (-25% i Q1) inom den totala e-handelsmarknaden. Trots de utmanande omständigheterna växte CDON Marketplace inom våra kärnkategorier Elektronik och Hem & Trädgård under hela kvartalet”, kommenterar vd Peter Kjellberg.
Bolagets nettoomsättning under perioden föll med 19,6% till 105,7 miljoner kronor (131,5).
Försäljningsvolymen, GMV, inom Cdon Marketplace (3P) var högre med 4% till 395,2 miljoner kronor (379,6). Samtidigt var nettoförsäljningen inom Cdon Marketplace (3P) högre med 10% till 44,7 miljoner kronor (40,8).
Nettoförsäljningen inom Cdon Retail sjönk med 33% till 60,5 miljoner kronor (90,7), detta till följd av processen med att reducera lagret, skriver bolaget.
Ebitda-resultat blev -27,0 miljoner kronor (-9,1).
Rörelseresultatet blev -33,8 miljoner kronor (-13,8).
Resultatet efter skatt blev -33,8 miljoner kronor (-13,9).
Cdon, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 105,7 | 131,5 | -19,6% |
EBITDA | -27,0 | -9,1 | |
Rörelseresultat | -33,8 | -13,8 | |
Nettoresultat | -33,8 | -13,9 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.