Cdon ökade förlusten under Q1

E-handelsbolaget Cdon redovisar en minskad omsättning och ökad förlust under första kvartalet jämfört med året innan.
CDON
Foto: CDON
Försäljningsvolymen, GMV, för gruppen uppgick till 455,7 miljoner kronor (472,2), en minskning med 4%.

“Medan vår tillväxt kom att bli visserligen lägre än väntat, presterade vi mycket bättre än den svenska e-handelsmarknaden som som helhet minskade med 13% under första kvartalet. Elektronik var den kategori som hade den största minskningen (-25% i Q1) inom den totala e-handelsmarknaden. Trots de utmanande omständigheterna växte CDON Marketplace inom våra kärnkategorier Elektronik och Hem & Trädgård under hela kvartalet”, kommenterar vd Peter Kjellberg.

Bolagets nettoomsättning under perioden föll med 19,6% till 105,7 miljoner kronor (131,5).

Försäljningsvolymen, GMV, inom Cdon Marketplace (3P) var högre med 4% till 395,2 miljoner kronor (379,6). Samtidigt var nettoförsäljningen inom Cdon Marketplace (3P) högre med 10% till 44,7 miljoner kronor (40,8).

Nettoförsäljningen inom Cdon Retail sjönk med 33% till 60,5 miljoner kronor (90,7), detta till följd av processen med att reducera lagret, skriver bolaget.

Ebitda-resultat blev -27,0 miljoner kronor (-9,1).

Rörelseresultatet blev -33,8 miljoner kronor (-13,8).

Resultatet efter skatt blev -33,8 miljoner kronor (-13,9).

Cdon, Mkr Q1-2022 Q1-2021 Förändring
Nettoomsättning 105,7 131,5 -19,6%
EBITDA -27,0 -9,1
Rörelseresultat -33,8 -13,8
Nettoresultat -33,8 -13,9
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.