Clas Ohlsons rörelseresultat sjönk mindre än väntat

Hemfixarkedjan Clas Ohlson redovisar minskande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet var positivt och bättre än väntat. Jämfört med föregående år sjönk rörelseresultatet.
Clas Ohlson
Clas Ohlson har butiker i Sverige (98 st), Norge (96 st) och Finland (38 st). Koncernen omsätter över 10 miljarder kronor och sysselsätter motsvarande knappa 3 000 heltidstjänster.

“Ett starkt resultat i en turbulent tid där vi bland annat hanterat nya restriktioner i Sverige strax innan årets viktigaste försäljningsvecka samt den nedstängning som skedde i Osloområdet i januari”, konstaterar Kristofer Tonström som tillträde som ny vd och koncernchef den 8 februari.

Omsättningen, som meddelats tidigare, sjönk 9,3% till 2 635 miljoner kronor (2 905). Organiska försäljningen minskade med 5% vilket också gäller i jämförbara enheter.

Försäljningen online ökade med 59% till 288 miljoner kronor (181).

Bruttomarginalen stärktes till 41,3% (40,1).

Rörelseresultatet blev 358 miljoner kronor (378), väntat rörelseresultat var 348. Rörelsemarginalen var 13,6% (13,0). Exklusive effekten av IFRS 16 uppgick rörelseresultatet till 342 miljoner kronor (355), med en marginal på 13% (12,2).

Resultatet före skatt var 343 miljoner kronor (362).

Resultatet efter skatt blev 265 miljoner kronor (283).

Resultat per aktie hamnade på 4,18 kronor (4,47).

Försäljningen i februari sjönk med 13% till 494 miljoner kronor (570), en organisk minskning med 11% och samma i jämförbara enheter. Onlineförsäljningen ökade med 112% under månaden till 69 miljoner kronor (33).

“Vi är i ett marknadsläge som präglas av en fortsatt stor osäkerhet och förutsättningarna för vår verksamhet ändras snabbt. De skarpare restriktionerna i Norge innebar att vi som mest stängde cirka 30% av vårt norska butiksnät. Till detta har den norska kronans utveckling fortsatt att påverka oss negativt och vi bedömer att beroendet av den norska kronan kommer att ha en påverkan på vårt resultat även framåt”, skriver Kristofer Tonström.

Han pekar också på pandemins tilltagande påverkan på de globala logistikkedjorna som en annan osäkerhetsfaktor.

“Vi ser att vi som bolag är väl förberedda för detta med möjlighet att anpassa vårt erbjudande och med ett nyöppnat inköpskontor i Polen får vi fler och mer närliggande alternativ i vår varuförsörjning. Att arbeta med leverantörer närmare våra försäljningsmarknader är också ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete.”

Clas Ohlson, Mkr Q3-2020/2021 Konsensus Förändring mot konsensus Q3-2019/2020 Förändring
Nettoomsättning 2 635 2 905 -9,3%
Rörelseresultat 358 348 2,9% 378 -5,3%
Rörelsemarginal 13,6% 13,0%
Resultat före skatt 343 362 -5,2%
Nettoresultat 265 283 -6,4%
Resultat per aktie, kronor 4,18 4,47 -6,5%

Konsensusdata från Factset

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.