Cloettas VD: ”I svåra tider slutar man inte äta godis”

Godisjättens ökade försäljning under andra kvartalet beror på prishöjningar för att klara inflationstrycket, berättar Cloettas VD Henri de Sauvage Nolting. Men det finns en gräns för hur stora höjningar konsumenterna klarar. "Vi följer det månadsvis", säger han till Affärsvärlden.
Cloettas VD: ”I svåra tider slutar man inte äta godis” - Henri de Sauvage-Nolting
Cloettas VD Henri de Sauvage-Nolting

Cloettas omsättning i det andra kvartalet ökade med 23% och den organiska försäljningstillväxten låg på 17%. VD Henri de Sauvage Nolting berättar att det främst beror på prishöjningar för att kompensera för inflationen. Hur mycket priserna har höjts för konsumenterna kan han inte svara på eftersom Cloetta enbart sätter priserna mot kunderna.

Under fredagsmorgonen kom färska siffror från SCB som visar att inflationen i Sverige inte kommit ned så mycket som man hade hoppats.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets