Coacherna som får dig i topptrim
Karriärcoacher, personliga coacher, mentorer, personliga tränare, personliga bankmän, kostrådgivare och konsulter som hjälper dig att bygga ditt personliga varumärke – listan över stödfunktioner blir bara längre och längre. Målgrupp: människor i farten, med höga krav på sig själva och höga mål att sträva mot. Och som gör det viktigt att optimera varje livssituation och varje del av sig själv – bokstavligen.
Då duger inte en joggingtur eller ett jympapass på Friskis & Svettis för att hålla kroppen i form. Eller kompissnack för att lösa problemen på jobbet. Eller – för den som satsar på höga chefsjobb – en lunch med den egna personalchefen för att höra om möjliga karriärvägar internt.
Carin Eriksson Lindvall, vd på IPF, Institutet för personal- och företagsutveckling, undersökte nyligen vilket stöd chefer helst vill ha på jobbet. Hennes undersökning omfattade 390 personer.
– När chefer får önska sig stöd säger de att de vill ha handledning och coachning från en extern part, säger Carin Eriksson Lindvall.
– Jag har inte tittat på orsaken till detta i min undersökning, men jag tror att behovet av coachning uppkommit av att kraven på cheferna är så många och så varierande. Det är inte självklart hur de ska agera i många frågor. Och inte alltid möjligt eller ens tillrådligt att tala öppet på arbetsplatsen.
Personlig coachning är, till skillnad från mer traditionell terapi och psykoanalys, mer inriktad på att lösa konkreta problem. Det gör att företagsledningar kan välja att bekosta coachning för att få till exempel en chef att hantera en viss arbetssituation bättre eller få någon att stressa mindre och undgå sjukskrivning.
– En sak som man kan få från en coach är det oförbehållsamma lyssnandet, någon som inte relaterar ett dugg till det man lägger fram. Vi coacher har sekretessen som gör att vi kan ha ett väldigt öppet samtal och där man kan blotta sina tillkortakommanden utan att riskera något, säger Göran Carlsson, som arbetar som personlig coach efter beteendevetenskaplig universitetsexamen och flera år som personalchef.
Det vanliga är att anlita en personlig coach under en begränsad period, med träffar ett par gånger i månaden i upp till ett halvår.
Ett annat sätt att skapa styrka är att vända sig till en PT, en personlig tränare. För många höga chefer är det ett sätt att över huvud taget komma i gång med sin träning, tror Stellan Back som är personlig tränare på Balance Training vid Stureplan i Stockholm.
– De vill få ut så mycket som möjligt av den tid de har tillgänglig för träning. Personlig träning är nog till störst nytta för just dem som har väldigt ont om tid. De tycker också att det är skönt att ha ett möte med en tränare inbokat, som ett vanligt möte. Då kan de komma från den vanliga jobbstressen en timme, säger Stellan Back.
Nästa steg – när man känner sig stark både fysiskt och mentalt – kan vara att se till att uttryckssätt, stil och kroppsspråk stöder det intryck man vill göra på sina anställda, affärspartners eller kunder. Då står en personlig varumärkeskonsult till tjänst.
– De som vänder sig till mig är alltid personer som är ansiktet utåt för sitt företag. De vill ha veta hur man förstärker sin person. Vill man uppfattas som trygg eller vill man framstå som modern och framåtsträvande, då måste man säga det med sin stil, säger Marie Sammeli som driver Appareo.
Många av hennes kunder vill ha hjälp med klädråd. Andra vill gå igenom sin retorik för att till exempel lättare kunna övertyga andra.
– Vilken stil en person har är viktigare i dag, man bedöms snabbare och det gäller att göra ett gott intryck med en gång, säger Marie Sammeli och betonar att inget fall är omöjligt när det gäller att få en egen stil och lyfta fram sitt personliga varumärke.
– Nästan alla kan bli bra. Inte jättebra, men bra.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.