Bulten
Cyklisk vinnare har gjort sitt
Fordonsunderleverantören Bulten (tidigare Finnveden Bulten) har under det senaste året vuxit kraftigt under varje enskilt kvartal. För de fem senaste kvartalen har tillväxttakten pendlat mellan 23 och 36 procent, allt dessutom organiskt.
Största anledningen är en lyckad utrullning av två av de tidigare tecknade fullservicekontrakten som erhölls under hösten 2013. Dessa bidrar nu med en årlig omsättning om cirka en halv miljard kronor.
Bulten växer just nu betydligt snabbare än sina konkurrenter. Det senaste årets tillväxttakt på 34 procent ska jämföras med branschens 2 procent, vilket innebär att Bultens marknadsandel stigit kraftigt. Bolaget räknar med att marknadsandelen uppgår till 14 procent av den europeiska marknaden för fästelement till fordonsindustrin.
Historiskt har Bultens marknad vuxit med cirka 4 procent årligen över en konjunkturcykel. Enligt branschorganisationen LMC Automotive är prognosen för produktionsökningen av lätta fordon i Europa endast 0,3 procent i år. Samtidigt fortsätter fordonstillverkarnas expansion på tillväxtmarknader såsom Ryssland och Kina, något som gynnar Bulten.
Lönsamhetsutvecklingen har dock inte riktigt hängt med i samma takt. Det är dock något som successivt kommer att förbättras i takt med att kontrakten optimeras.
Bolagets mål är att rörelsemarginalen ska uppgå till minst 7 procent. Justerat för engångsposter ligger rörelsemarginalen på 5,4 procent för den senaste 12-månadersperioden.
Under första kvartalet landade rörelsemarginalen på 5,1 procent, vilket vid en första anblick var en besvikelse. Dock har valuta påverkat negativt med 13 miljoner kronor och justerat för den hade marginalen hamnat på 6,9 procent. För helåret räknar vi med en marginalförbättring till 6,3 procent under 2015 och 6,6 procent under 2016.
Efter renodlingen förra året, då divisionen Metal Structures avyttrades, är koncernen i dag helt fokuserad på fästelement för fordonsindustrin. På köpet stärktes även Bultens finansiella ställning som i dag har en nettokassa om 95 miljoner kronor. För 2014 delades 3 kronor ut och dessutom sjösattes ett återköpsprogram. För 2015 räknar vi med en utdelning på 3,5 kronor motsvarande en direktavkastning på nästan 4 procent.
Aktien hade en väldigt stark utveckling fram till förra sommarn då Rysslandsoron tryckte ner aktien fram till september. Från nivåer kring strax över 50 kronor har aktien sedan fördubblats och noterat kursrekordet 105 kronor för en månad sedan. På nuvarande nivå 90 kronor är det svårt att se någon större uppsida i aktien det närmaste året.
Kanske finns det även risk för tillväxtbesvikelser framöver. Orderingången ökade visserligen till 660 miljoner kronor under första kvartalet, men ökningen jämfört med föregående år var bara 4,4 procent. Den geopolitiska situationen i Ryssland är stökig och kan innebära en förnyad oro, givet att fabriken i Ryssland nu är invigd och producerar för fullt.
Även om vinsttillväxten per aktie övertygar så är Bulten en underleverantör och starkt cyklisk och i händerna på hur produktion och investeringar i bilbranschen utvecklas. Det motiverar en rabatt mot övriga industriaktier och börsen. På våra prognoser handlas aktien till p/e 15 och ev/ebit 10, det vill säga på samma nivåer som betydligt mer lönsamma underleverantörer som Haldex och VBG.
Nästa år faller dessa multiplar till p/e 13 och ev/ebit 9, vilket även det signalerar fullvärderat. Det är således vänteläge i aktien på nuvarande nivåer.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.