Dags att sanera bolaget, Munters

Svag lönsamhet och haltande tillväxt. Konjunkturokänsliga Munters svajar värre än verkstadsbolaget Atlas Copco. Affärsvärlden skissar på en radikal nödåtgärd.

Livsmedel, Läkemedel, Energi och översvämningar.

Se där en kvartett områden som inte har mycket gemensamt. Utom i ett avseende – de är alla mer eller mindre konjunkturoberoende. Och dessutom, inom alla områden finns kunder hos avfuktnings- och luftklimatföretaget Munters.

Men bara det faktum att mediciner tillverkas och säljs oavsett konjunkturläge, och att översvämningar inträffar både i goda och dåliga tider, innebär inte att Munters skulle vara konjunkturoberoende.

Tvärtom. Det visar de senaste årens utveckling.

Ta bara ett bolag som verkstadsjätten Atlas Copco som jämförelse. Kompressortillverkaren, som har de extremt konjunkturkänsliga gruvorna som kunder, har en betydligt mer stabil lönsamhetsnivå än Munters.

Mest illa ute är verksamheten inom det som ibland kallas cat business, räddningsteamen som assisterar vid och efter översvämningar, orkaner och bränder.

Verksamheten är en del av det skadskjutna affärsområdet vattensanering (MCS) som stod för 42 procent av Munters försäljning under fjolåret.

Här, om någonstans, borde Munters vara kapabelt att ta ut de priser som bolagets lönsamhetsmål kräver. Alternativkostnaden för de skadedrabbade är stor och ofta står ju stora värden på spel.

Men trenden är snarare den motsatta. Lönsamheten har försvagats de senaste åren och närmat sig noll under delar av fjolåret. Det har skett i takt med att konkurrensen har hårdnat samtidigt som priserna pressas av kunderna, ofta stora försäkringsbolag som har betydligt större prismakt än det i sammanhanget lilla Munters.

Munters kan inte vänta sig någon större ändring på det här området. Bolagets konkurrenter är ofta små och snabbrörliga lokala spelare som kan bjuda under den stora spelaren.

Bolaget när en förhoppning om att stora internationella försäkringsbolag ska teckna ramavtal med Munters. Den utvecklingen kanske kommer till stånd på några års sikt, men frågan är om det är värt att vänta på detta. Kanske vore det bättre att verka för en konsolidering i branschen. Så sälja eller svälja? – den frågan lämnar Affärsvärlden till andra att svara på.

Men ska bolaget någonsin nå upp till målsättningen om 10 procents rörelsemarginal återstår nog inget annat än att knoppa av eller kanske avyttra affärsområdet. Bland spekulanterna, tillika de större konkurrenterna, kan noteras danska jätten ISS (som har en division kallad Damage Control) och tyska världsettan Belfor. Inte minst Belfor har en tradition av att förvärva konkurrenter.

Just nu genomlider Munters vattenskadesanering nya neddragningar. Det senaste dotterbolaget som lades ned låg i Australien. Nedläggningen kostade 25 miljoner kronor, vilket gör att affärsområdet visar förlust under perioden april-juni.

En situation med enbart de båda återstående, mer industriella divisionerna för avfuktning och kylsystem är rimligen mer lättkontrollerad. Där handlar det om att sälja svenskutvecklad industriproduktion till företag inom läkemedelsbranschen, elektronikbranschen och livsmedelsindustrin – alla områden som ställer krav på ren och torr och rätt tempererad luft.

Åtta frågor till vd Lars Engström

Det finansiella målet om en marginal på 10 procent har ni inte nått på åtta år. När ska ni införa realistiska mål?

– Vi för inga diskussioner om att ändra dem. Det är mycket hårt jobb kvar, men en stor del av nedgången kan förklaras av lågkonjunkturen och kreditoron.

Ert senaste stora förvärv skedde hösten 2008. Balansräkningen har utrymme nu. Hur ser ni på nya förvärv?

– Munters har goda förutsättningar för långsiktig tillväxt – såväl organiskt som via förvärv – men just nu är fokus på lönsamhet och marginaler viktigast.

Serviceorganisationen (MCS) har ökat marginalen till drygt 4 procent. Uthålligt?

– Vi är inne i en turn around av MCS och bedriver sedan 2008 ett stort strategiskt arbete. Det är ungefär halvvägs nu. Just det andra kvartalet är säsongsmässigt det svagaste, men vi ser generellt att den nedåtgående trenden på marginalerna börjar brytas.

Era tre affärsområden är ju väsensskilda.

– Det stämmer att vi har olika affärslogik i MCS, som är en serviceorganisation och en uthyrningsverksamhet, och de två andra som bedriver mer industriell produktion.

Hur ser du på att avyttra MCS?

– Vårt huvudfokus är att vända verksamheten. Men med det sagt – ett företag tittar alltid på vad som ska ingå i affärsportföljen och över tiden kommer antagligen uppdateringar och förändringar i Munters totala portfölj.

Hur är konjunkturen just nu?

– Det är en blandad bild men generellt sett har vi det värsta bakom oss. Inom Aghort (klimatlösningar för djurstallar) har vi sett att det börjat peka uppåt. Tittar man geografiskt så har USA fortfarande inte tagit fart.

Hur har den kalla vintern påverkat er?

– Från norra Tyskland och uppåt har den gett en skjuts uppåt . Vi fick ökad fakturering i MCS som delvis har motverkats av lågkonjunkturen. Skadedrabbade är mer benägna att ta kontantersättningar och försäkringsbolagen höjer, på sina håll, självrisken.

Ni medverkar i världsutställningen i Shanghai. Vad kostar det och vad får ni tillbaka?

– Vi har installerat kyl- och avfuktningsutrustning i den svenska paviljongen och jag ska själv åka dit i augusti, när det är som varmast. Vad vi investerat behåller vi för oss själva, men det går på marknadsföringskontot.

Dyr aktie i avfuktningsfirma

Muntersaktien lever högt på gamla meriter. En storaffär, eller att bolaget får ordning på det största affärsområdet, kan göra att Munters växer i kostymen.

Den som följde Affärsvärldens råd att köpa Muntersaktien i december 2008 kan inte vara besviken. Papperet har klättrat 50 procent, ungefär som börsen, och riktkursen är nådd, trots att bolaget inte nått upp till förväntningarna på vinsterna.

Bolaget har samtidigt påfallande stabila intäkter, vilket har bidragit till att skulderna nu är de lägsta på tre år. Med nuvarande kassaflöde är bolaget tillbaka på historiskt låga skuldnivåer från början av 2000-talet i slutet av innevarande år.

Det är med andra ord upplagt för nya storaffärer.

Företaget har samtidigt visat prov på följsamhet och har minskat kostnaderna i takt med att intäkterna har backat de senaste åren. Resultatet? Ett bolag som fortfarande ståtar med en obruten vinstsvit de senaste tio åren.

Men Affärsvärlden tror inte att lönsamheten i det största affärsområdet, vattenskadesanering, återgår till de tidigare nivåerna på 6-9 procents rörelsemarginal.

Prispress och hårdare konkurrens har sänkt ersättningsnivåerna. Det i sin tur betyder att hela koncernens finansiella mål om 10 procents rörelsemarginal (som inte har nåtts på åtta år) förblir ouppnåeligt.

Slutsats: En försäljning av divisionen kan stå för dörren.

Affärsvärlden räknar med en vinst per aktie på 2,30 för i år, p/e 20. Räkna bort det egna kapitalet och själva rörelsen värderas till p/e 12.

Inte dyrt, men heller inte billigt. Affärsvärlden sänker rekommendationen till vänta. Riktkurs på ett års sikt är 55 kronor.

Uppsidor

* Inga förlustår i bagaget

* Ocykliskt

* Starka ägare

Nedsidor

* Hårdare prispress

* Tuffare konkurrens

* Nya nedläggningar ger engångskostnader.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF