”Det ska bli roligt”

Electrolux nye VD räds varken den medieuppmärksamhet som kommer med jobbet att leda ett av Sveriges största bolag eller den mörka situation bolaget befinner sig i – och redan imorgon börjar han arbeta på allvar. ”Det ska bli roligt. Vi har klarat oss igenom tuffa tider förut och kommer att göra det även den här gången”, säger Hans Stråberg till Ekonomi24.

Hans Stråberg har nästan tjugo år långt förflutet i bolaget men ska de närmaste månaderna gå från att vara total doldis till koncernchef för ett av Sveriges mest anrika industriföretag.

”Att tacka ja var självklart, jag funderade väl en natt. Men jag hade varit beredd på att få frågan i ett antal veckor. Det här är en process som inte har varit särskilt stressad på något vis”, säger han till Ekonomi24.

Och att i april få överta ansvaret helt och hållet efter Michael Treschow ska bara bli ”roligt”, säger han.

”Det är inte säkert att man vet vad man gett sig in på vad gäller mediebevakningen, men det är något som kommer med jobbet och jag tror att jag har mycket att bidra med till Electrolux och tycker det är väldigt spännande och roligt så jag tror att jag kommer att klara det med.”

Av Electrolux ordförande Rune Andersson beskrivs han som ”ung och full av energi”, själv säger han sig vara ”rätt vanlig”.

”Jag jobbar mycket, försöker prioritera familjen, tycker om att spela tennis och jaga. Och så blir det lite barnfilmer och sånt där. Och ‘Pokemon 3’ var den senaste filmen jag såg, om du nu tänkte fråga det.”

Yrkesmässigt beskriver han sig som ”generalist med produktfokus”. Som medlem av Electrolux koncernledning sedan 1998 har han varit med om att arbeta fram den strategi som idag ligger till grund för verksamheten, och det är den inslagna vägen han tänker fortsätta på.

”Jag har några värden som jag tycker är viktiga; kostnadseffektivitet, produktutveckling och bolagets starka varumärken”, säger han. ”Naturligtvis finns det sedan massor som vi ska förbättra. Vi liksom många andra företag har produkter där vi inte lyssnat tillräckligt på kundernas problem och dem pratar vi kanske inte så mycket om utåt – däremot internt. Vi ska bli bättre på att få fram produkter som tillgodoser behov och inte bara är nya prylar.”

Det faktum att han tar över ett bolag vars Q3-rapport är allt annat än uppmuntrande läsning avskräcker honom inte.

”Nej. Jag kom över till USA när vi gjorde stora förluster och var med om att strukturera om den verksamheten med 10 000 anställda så det här är inte första gången jag är i en sådan situation. Naturligtvis är det en oförutsägbar framtid men vi har varit igenom sådana här perioder förr och vi kommer att komma igenom det här också. Det här är ett starkt företag även om det just nu befinner sig i motgång.”

Hur ser du på den så viktiga USA-marknaden framöver, problemen med kylskåpen är en av de saker som tynger resultatet mest? ”Vi hade ju miljökrav på oss som gjorde att vi var tvingade att investera i nya generationen kylskåp och det ganska snabbt – våra konkurrenter har ju däremot kunnat sprida ut det över en tid. Men vi ser förbättringar nu och vet av erfarenhet att sånt där rättar till sig.”

Du börjar som operativ chef redan imorgon och ska vara det fram till april, vad står överst på agendan? ”Många praktiska frågor. Jag ska nu prata med affärsområdescheferna och sätta mig in i de områden som jag inte kan lika bra som dammsugarna och vitvaror i USA.”

Det är ganska tuffa krav som ligger framöver; det talas om att sparka över 2 000 personer och spara 400-500 Mkr de närmaste åren. Är du tuff nog att fylla storstädaren Treschows plats? ”Du får ursäkta, men det vill jag gärna avböja att kommentera.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF