Disney rusade efter abonnemangsuppgifter

Disney meddelade på onsdagen att mer än 10 miljoner personer har tecknat abonnemang för bolagets nya streamingtjänst Disney+.

Det rapporterar Financial Times.

Teleoperatören Verizon gav cirka 19 miljoner av sina kunder möjlighet att teckna ett årsabonnemang utan kostnad, och Disney uppgav inte hur många av de 10 miljoner användarna som kom genom gratiserbjudandet.

Konkurrenten Netflix har omkring 60 miljoner användare i USA, medan kollegan Hulu (som också kontrolleras av Disney) har 28 miljoner.

Analytiker: Så står sig Netflix gentemot Disney+Under tisdagen lanserades streamingtjänsten Disney+, en i raden av nya konkurrenter för Netflix, men analytiker tror inte att konkurrensen kommer slå alltför hårt mot den redan etablerade jätten.  

Det tog Netflix, som förvisso lanserades när marknaden såg annorlunda ut, mer än två år att nå 10 miljoner användare.

Disney+ lanserades på tisdagen och präglades inledningsvis av problem. Bloomberg News hänvisar till sajten Downdetector som registrerade omkring 8.000 klagomål vid ett tillfälle under tisdagsförmiddagen. Under onsdagen hade siffran sjunkit till 200-500 var 15:e minut.

Disney har som mål att nå 60 till 90 miljoner användare år 20204. Dan Ives, analytiker vid Wedbush Securities, skrev i en analys att det stora intresset kan göra att bolaget når sitt mål två år tidigare.

Disney-aktien steg nästan 7,5 procent på onsdagen.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här