Dubbla köpråd från Börsveckan

Köp Hoist och Inission, men avvakta med Catella, Better Collective och Nordic Waterproofing. Det skriver Börsveckan i sin senaste utgåva.

Hårdare regleringar och sänkta avkastningsmål har på senare tid pressat Hoist hårt och aktien har i det närmaste halverats. Ett nytt regelverk för hur banker måste reservera för förfallna fordringar, NPL Backstop, kan på sikt bli ett problem för bolaget, då det väsentligt påverkar det kapital som krävs för att göra framtida förvärv av icke säkerställda problemlån. Hoists ledning är dock övertygad om att man är på väg mot en hållbar affärsmodell, bland annat genom värdepapperisering av en del av lånen.

Enligt Börsveckan är investerarkollektivets riskpremie onormalt hög mot till exempel Intrum, som handlas till en p/b-multipel på 1,2 att jämföra med Hoists 0,7. Tidningen väljer att lyfta upp Hoist till köp efter det senaste årets kursfall.

Kontraktstillverkaren Inission har vuxit kraftigt genom förvärv de senaste åren och tecken syns nu på att även lönsamheten stiger. Börsveckan räknar med att bolaget kan arbeta upp lönsamheten till nära 7 procent år 2020, vilket ger ett p/e-tal på omkring 9. Prislappen är därmed tillräckligt låg för att locka till köp, anser tidningen som också noterar att vd Björn Lifvergren nyligen köpte aktier av huvudägarna.

Catella är numera en fokuserad koncern och kostnader för avveckling av tidigare verksamhet tas löpande i år. Börs och fastighetsmarknad har enligt Börsveckan sannolikt passerat toppen och tidningen räknar därför med lugnare tillväxt framöver, en i princip oförändrad omsättning i år och en tillväxt på omkring 4 procent nästa år.

Lönsamheten i bolaget har förbättrats och Börsveckan räknar med en lönsamhetsnivå på 18-19 procent för detta år och nästa. Värderingen av aktien är därmed låg, med ett p/e-tal på 11 för 2019. Men tror man på en svalare börs framöver och en avmattning i ekonomin tar det emot att köpa Catella, trots låga multiplar, och rekommendationen blir därför att avvakta.

Så kallade affiliatebolag har som affärsidé att driva trafik till speloperatörer och sedan ta del av intäkterna. Bolaget får antingen betalt per kund som deponerar pengar på sajten (CPA) eller en andel av de intäkter som genereras av kunden (rev share). Precis som i spelbranschen ökar dock regleringstrycket på sektorn och bolaget måste foga sig för strängare krav på marknadsföringen – i Sverige får till exempel licensierade speloperatörer köpa sökord, medan affiliates inte får det. Enligt Börsveckan blir det allt viktigare för affiliatebolagen att erbjuda relevant information, gärna i form av engagerande medlemsforum, medan rena jämförelsesidor är generiska och mindre effektiva.

Ett framgångsrikt bolag i sektorn är enligt tidningen danska Better Collective, som handlas i Stockholm och nyligen lämnade en stark kvartalsrapport. Bolaget har haft en kraftig organisk tillväxt som på senare år förbättrats av förvärv. Better Collective känns enligt Börsveckan som ett bra bolag i sektorn, men det ser också rimligt värderat ut och slutsatsen blir avvakta.

Nordic Waterproofing har vuxit kraftigt med hjälp av förvärv och strategin har även ökat bolagets skuldsättning. Nettoskulden är 2,3 gånger högre än de senaste tolv månadernas ebitda-resultat och balansräkningsrisken i bolaget är högre än normalt, enligt Börsveckan. Tidningen senaste rekommendation för Nordic Waterproofing var att avvakta, då aktien stod i 85 kronor. Sedan dess har kursen sjunkit till 78 kronor, men Börsveckan ser trots det inget uppenbart köpläge utan vill hellre se ytterligare några rapporter om hur ledningen lyckas ta fram synergier från utförda förvärv. Rådet är därför fortsatt att avvakta.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.