Dyr dollar sinkar Astra
”Resultatet för första kvartalet ligger i linje med våra förväntningar och med våra mål för helåret. Produkterna i tillväxtfas fortsätter att utvecklas väl och goda framsteg görs för att tillvarata den fulla potentialen i vår spännande utvecklingsportfölj”, säger Tom McKillop, Astra Zenecas koncernchef, i en kommentar.
Rörelseresultatet ligger i linje med analytikernas förväntningar enligt en sammanställning från SME Direkt. De hade förväntat sig ett rörelseresultat om 1,02 miljarder dollar och det blev 1,06 miljarder dollar. Rörelseresultatet ökade med 12 procent jämfört med samma period förra året.
Astra Zeneca påpekar valutakurseffekter minskade försäljningen och rörelseresultatet med vardera 4 procent under första kvartalet. Orsaken är den starka dollarn i förhållande till euro och yen. Astra Zeneca spår att den fortsatt starka amerikanska dollarn kommer att reducera årets resultat. Om nuvarande valutakurser förbili fasta under resten av året, förutser vi att den redovisade vinsten per aktie kommer att reduceras med omkring 0,05 dollar. Det är ytterligare 0,03 dollar per aktie mot vad som förutsågs i februari.
Vinsten före skatt var också i linje med analytikernas förväntningar och hamnade på drygt 1,1 miljarder dollar. Analytikerna hade räknat med knappt 1,1 miljarder dollar. Försäljningen låg också i linje med förväntningarna och stannade på knappt 4 miljarder dollar mot förväntade 4,1 miljarder dollar. Omsättningen ökade med 7 procent om man jämför första kvartalet i år med samma period förra året.
Magsårsläkemedlet Nexium som ska ta över efter Losec i takt med att patenten går ut har hittills introducerats på 12 marknader. I USA skedde introduktionen den 19 mars och enligt Astra Zeneca har det första mottagandet varit ”mycket uppmuntrande, väl i linje med våra höga förväntningar.”
Läkemedlet har sålt totalt för 81 miljoner dollar under första kvartalet. Det är mer än vad analytikerna hade räknat med som hade en prognos på 50 miljoner dollar. Eftersom Nexium bara har funnits på USA-markanden under två veckor av första kvartalet är försäljningsutvecklingen för Prilosec, som Losec heter i USA, opåverkad av eventuell lanseringseffekt från Nexium.
Försäljningen av Prilosec under fjärde kvartalet minskade med 7 procent. I mars inleddes en minskning i grossistledet av varulager som upphandlats i slutet av 2000 och in på det nya året. Orsaken var en konkurrents prishöjning, och av den anledningen förväntar Astra Zeneca ett svagare andra kvartal i takt med att lagret fortsätter att avyttras.
Utanför USA ökade däremot försäljningen av Losec med 3 procent i Europa, medan försäljningen i Japan fördubblades, dock från en låg nivå. Totalt ökade försäljningen i det viktiga terapiområdet mage/tarm med blyga 2 procent. Hela terapiområdet mage/tarm uppvisade något sämre försäljningssiffror än vad marknaden vänta sig.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.