Dyrt mode bakom KPI-lyft
Analytikerna hade räknat med att konsumentpriserna skulle ha stigit 0,8 procent på månadsbasis och stigit med 1,3 procent jämfört med samma månad 2009, enligt SME Direkts prognosenkät.
Riksbankens prognos från den penningpolitiska uppföljningen, som publicerades den 2 september, var en KPI-uppgång med 1,2 procent i årstakt i augusti.
Prishöjningar på kläder och skor (+11,9 procent), bidrog uppåt med 0,6 procentenheter på KPI i sepetmber. Höjda räntekostnader för egnahemsägarna (2,7 procent), prishöjningar på el (2,0) samt restauranger och logi (0,8) påverkade också KPI uppåt i september.
I augusti var konsumentpriserna oförändrade under månaden, medan inflationstakten uppmättes till 0,9 procent.
KPIF (KPI med fast ränta) steg 0,8 procent i sepetmber jämfört med månaden före och steg 1,8 procent i årstakt. Riksbankens prognosbana pekade mot en uppgång på 1,6 procent i årstakt.
De underliggande konsumentpriserna, KPIX, steg 0,8 procent i september från månaden före. Jämfört med ett år tidigare steg priserna 1,5 procent.
HIKP steg 0,8 procent i september, och steg med 1,5 procent från samma månad föregående år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.