Dyrt mode bakom KPI-lyft

Konsumentpriserna steg 0,8 procent i september jämfört med månaden före, enligt SCB. Jämfört med motsvarande månad 2009 steg KPI med 1,4 procent.

Analytikerna hade räknat med att konsumentpriserna skulle ha stigit 0,8 procent på månadsbasis och stigit med 1,3 procent jämfört med samma månad 2009, enligt SME Direkts prognosenkät.

Riksbankens prognos från den penningpolitiska uppföljningen, som publicerades den 2 september, var en KPI-uppgång med 1,2 procent i årstakt i augusti.

Prishöjningar på kläder och skor (+11,9 procent), bidrog uppåt med 0,6 procentenheter på KPI i sepetmber. Höjda räntekostnader för egnahemsägarna (2,7 procent), prishöjningar på el (2,0) samt restauranger och logi (0,8) påverkade också KPI uppåt i september.

I augusti var konsumentpriserna oförändrade under månaden, medan inflationstakten uppmättes till 0,9 procent.

KPIF (KPI med fast ränta) steg 0,8 procent i sepetmber jämfört med månaden före och steg 1,8 procent i årstakt. Riksbankens prognosbana pekade mot en uppgång på 1,6 procent i årstakt.

De underliggande konsumentpriserna, KPIX, steg 0,8 procent i september från månaden före. Jämfört med ett år tidigare steg priserna 1,5 procent.

HIKP steg 0,8 procent i september, och steg med 1,5 procent från samma månad föregående år.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.