Flygbolag
Easyjets vd: Upprörd av att höra att vi skulle vara den största faran
Av Easyjets flotta på 330 maskiner är det bara ett fåtal som varje dag kommer dånande in över Sverige. Skandinavien utgör max 3 procent av det brittiska flygbolagets verksamhet. Sverige ungefär en halv procent. Därför var det först på omvägar som bolagets vd, Johan Lundgren, fick höra om ordet flygskam – det dåliga samvetet över att välja flyga i en tid då allt pekar på att utsläppen av växthusgaser måste minska drastiskt.
Begreppet gjorde under försommaren entré även i den europeiska pressen, som ett något kuriöst och typiskt svenskt fenomen i en annars allt hårdare klimatdebatt där lågprisbolagen ofta hamnar i skottgluggen.
– Det finns de som argumenterar för att det skulle vara lågprisbolagens fel. Att vi är den största faran framöver. Jag blir upprörd när jag hör det. Det innebär att det skulle ha varit bättre förr, när färre och mer ineffektiva bolag flög ett fåtal privilegierade och välbärgade människor. Har man den inställningen hamnar man lätt på fel sida av historien, säger Johan Lundgren.
Ett ovanligt barskt uttalande för att komma från någon som aktar sig för att tala illa om konkurrenter, någon som hellre fokuserar på den egna verksamhetens förtjänster.
– Jag har svårt för idén om att jag ska gå ut och försvara industrin som sådan. Varför ska jag göra det? Jag konkurrerar med bolag som har 25 till 30 procent högre utsläpp än vi, som väljer att flyga med halvtomma flyg med stora businessklassavdelningar och 15 till 20 år gamla flygplan. Flygindustrin står för bara 2,5 procent av människans samtliga koldioxidutsläpp. Många tror att det är mycket mer. Så det är viktigt att ha alla fakta på bordet. Men man måste först och främst ta ansvar för sitt eget bolag.
Detta är en kortversion av Fri från flygskam. Prenumeranter kan logga in och läsa hela artikeln här från och med onsdag den 14 augusti klockan 18.00.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.