Efter kökaoset: Arlandautredaren öppnar för utförsäljning av Swedavia

Under fredagen lades den så kallade Arlandautredningen fram, som föreslår en nedläggning av Bromma flygplats. Men för att Swedavia ska ha råd med de stora investeringar som krävs på Arlanda, kan den kommersiella verksamheten behöva privatiseras, enligt utredningen.
Efter kökaoset: Arlandautredaren öppnar för utförsäljning av Swedavia - WEB_INRIKES
Långa köer på terminal 5 på Swedavia-ägda Arlanda flygplats utanför Stockholm. Foto: Ali Lorestani / TT

Det har varit bråda dagar för Swedavia. Arlandautredningen som presenterades under fredagsmorgonen kan dock leda till drastiska förändringar för det statliga flygplatsbolaget.

När infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tog emot utredningen från utredaren Peter Norman stod nedläggningen av Bromma flygplats i centrum. 2035 föreslår utredaren att Bromma ska avvecklas, och redan från 2030 ska endast fossilfritt flyg landa på flygplatsen. Samtidigt ska Arlanda ”Brommafieras”, som Norman uttryckte det, genom att det blir lättare och snabbare att resa till och från Arlanda.

”Betydande kapitaltillskott”

I utredningen öppnar utredaren dock också för stora förändringar av Swedavia, som den senaste tiden mött hård kritik från såväl resenärer som från politiskt håll för kökaoset till incheckning och säkerhetskontroller. Bland annat öppnas för en privatisering av Swedavia.

Skälet är Swedavias dåliga ekonomi. Kapacitetshöjande åtgärder som behövs i stor omfattning, har i dag antingen satts på paus eller stoppats tills vidare. Om kapaciteten på Arlanda ska säkras lär därför ”betydande kapitaltillskott” behövas, enligt utredaren.

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Det krävs dock kommersiella argument för att ge statsstöd enligt EU:s statsstödsregler. Nyligen stoppade till exempel EU-kommissionen regeringens kapitaltillskott till godstågsbolaget Green Cargo, av den anledningen. De kommersiella argumenten skulle dock bli starkare om Swedavia vid sidan av staten också fick privata ägare.

Bolagisering av kommersiell verksamhet

Frågan är vem som skulle vilja investera i Swedavia?

”Ett sätt att attrahera privat kapital skulle vara ett bolagisera Swedavias kommersiella verksamhet”, skriver utredaren, som pekar på att Swedavia idag äger alltifrån restauranger och parkeringar till kommersiella fastigheter.

”Skulle dessa verksamheter inrymmas i ett eget bolag är det förmodligen möjligt att attrahera privat kapital”, fortsätter utredaren.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från Invesco