Electrolux slår förväntningarna

Vitvarukoncernens vinst efter finansnetto kom in över analytikernas förväntningar.

Electrolux redovisar ett resultat efter finansnetto på 1.250 miljoner kronor (884) för det tredje kvartalet 2014.

Förväntningarna låg vid 1.006 miljoner, enligt SIX News/Inquiry Financial. Jämförelsen haltar något då det i analytikernas förväntningar ingår engångsposter med i snitt -162 miljoner. En bättre jämförelse är att jämföra rörelseresultatet där inga engångsposter ingick.

Rörelseresultatet uppgick till 1.392 miljoner (1.075), vilket gav en marginal på 4,8 procent (3,9). Förväntningarna låg på 1.334 miljoner och en marginal på 4,7 procent. Här ingår alltså inga engångsposter i förväntningarna, vilket gör det här måttet det mest rättvisa att jämföra med.

Den största delen av förbättringen stammar från Emea, som förbättrade sitt rörelseresultat med 317 procent. Största försämringen stod Dammsugare och Småapparater för som minskade sitt med 68 procent. Nordamerika minskade sitt med 12,7 procent.

Nettoresultatet uppgick till 933 miljoner (985), motsvarande 3,26 kronor per aktie (2,29). Väntat nettoresultat var 753 miljoner  och 2,64 kronor. Beakta att det ingår engångsposter i förväntningarna.

Omsättningen steg 5,6 procent till 28.784 miljoner (27.258), väntat var 28.347 miljoner. Den organiska tillväxten var 1,6 procent, valuta påverkade med 4,0 procent. Nordamerika, Latinamerika och Professionella produkter ökade organiskt medan övriga tre affärsområden minskade.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Titania