Laddar

”Engwalls renodling går samman med SBB”

Du har tillgång till denna artikel tack vare ditt Premium-konto

Det är gladare miner bland de av Golvets vänner som njuter av försommarvärmen på Stureplans uteserveringar än dito framför handlarbordet.

– Marknaden har inte bestämt sig för någon ny bärande trend. Underliggande känns det okej med en hygglig vinsttillväxt under q1 och en dopad krona som draghjälp innevarande kvartal. Det började till och med se bra ut även på handelshinderfronten innan oroligheterna i Israel blossade upp som ny oroshärd. Aldrig får man vara nöjd.

Men det finns glädjeämnen.

Volvo Cars notering är äntligen på gång och för första gången verkar ägaren Geely också vara med på noterna.

– Håkan Samuelsson och hans kolleger har drivit på för en notering länge, men ägarna har tvekat. Än är ingen tidplan satt, men processen är påbörjad. Jobbet är dock inte enkelt. Värderingen blir en avgörande fråga. BMW handlas inte direkt till några Geely-multiplar och Li Shufu lär inte nöja sig med västerlänningarnas syn på bilföretaget, säger ett glas rosé på Mälarpaviljongen.

– Li ser Volvoägda Polestar som det nya Tesla. Där är värderings­logiken en helt annan. Ju mer man förlorar desto högre värdering. Det blir primary listing i Shanghai, där multiplarna är högre. Och så parallellnotering i Stockholm, tillägger rosévinet.

I fastighetssvängen närmar sig Hemfosas uppdelning med stormsteg och det innebär en ny våg av strukturaffärer i fastighetssektorn.

– Senaste tidens förvärv för 5 miljarder är bara början på vad Jens Engwall tänker hitta på i sin nya avknoppade ’buslåda’ Nyfosa. Det kan säkert bli bra, men vad du köper är i praktiken Engwall och en påse pengar, säger en nybliven båtägare, som tillbringat Kristi flygarehelgen med att bemästra Volvo Pentas joysticksstyrning i solgasset, och fortsätter:

– Det är dock samhällsförvaltningsdelen som blir kvar i Hemfosa som kan skalas och värderas upp av institutionerna. I nästa steg kan denna renodlade och stabila del gå samman med Ilija Batljans SBB, där Hemfosa-medgrundaren och Engwalls forne vapendragare Lars Thagesson tagit plats som vice vd och coo tidigare i år. Det enda som behöver komma lite längre är börsens uppvärdering av SBB från rabatt, och där kommer en stigande prislapp på ’nya’ Hemfosa att hjälpa.

En som tog ledigt på klämdagen och åkte till Mallorca ger inte mycket för biometribolaget Fingerprints rusning efter måndagens nyhet om att bolaget tillsammans med kinesiska CV Microelectronics tagit fram ett kontaktlöst smart referenskort.

– Det är dead end. Kina har ledartröjan men har ju helt hoppat över steget med kortbetalningar och gått direkt från kontanter till mobila betalningar. Alipay och Wechat Pay är det enda som gäller i Kina, säger Spanienresenären som tillägger att enda hoppet för Fingerprint-ägare är ett bud.

– Minst en kines har varit där och nosat. Men den har enligt en räksmörgås på kavring dragit sig ur.

Hos en shoppare på Bond Street ringer en av konjunkturens mer ovanliga varningsklockor på högsta volym.

– En av de bättre konjunkturindikatorerna är att titta på cykliska bolag av tveksam kvalitet. När de når en respektabel avkastning på kapitalet och ledningen framstår som genier är toppen väldigt nära. Aluminiumbockaren Profilgruppen är ett utmärkt exempel. De tjänar alltid pengar som gräs precis kring konjunkturtoppen. I senaste rapporten skröt de om rekordresultat och ska nu plöja ner 300 miljoner i ökad kapacitet. I rest my case, säger shopparen och tillägger:

– Bengt Stillström har gjort en kanonaffär i aktien, men rimligen inser han att den inte är något man håller igenom hela cykeln. Frågan är bara hur han ska dumpa posten i den lövtunna aktien.

Ingen lätt utmaning för investeringsprofilen!

Vad var det de sa?

Jägaren: I september sa en ripjakt i jämtländska fjällen att fintechbolaget Izettle sonderade terrängen för en börsnotering och att de hade anlitat en rådgivare. I förra veckan bekräftade Izettle och att en börsnotering förväntas ske under 2018.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.