Essity har startat försäljningsprocessen av majoritetsandelen i Vinda

Hygien- och hälsobolaget Essity Hygienjätten Essity har inlett processen med att sälja sin majoritetsandel på 52 procent i Hongkong-baserade Vinda som tillverkar blöjor och servetter. Det skriver Reuters med hänvisning till källor.
Essitys VD Magnus Groth.
Essitys VD Magnus Groth.

Bolaget får hjälp av Bank of America som kontaktat potentiella köpare, däribland private equity-firmor, enligt insynspersonerna.

En av källorna sade att en första runda av icke-bindande bud är satt till slutet av juni.

Posten i Vinda var värd 1,7 miljarder dollar, motsvarande 17,6 miljarder kronor, per stängningskursen på tisdagen.

Essity har avböjt att kommentera vad man kallar för ”spekulationer”.

Essity meddelade förra månaden att det hade inlett en strategisk översyn av andelen i Vinda då man vill reducera sin division Consumer Tissues andel av den totala försäljningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.