Essity
Essity över förväntan
Hygien- och hälsobolaget Essity slog analytikernas förväntningar på det tredje kvartalet med god marginal, i dubbel bemärkelse. I synnerhet den organiska tillväxten var väsentligt bättre än väntat.
“Samtliga affärsområden uppvisade god tillväxt till följd av genomförda prishöjningar, bättre mix och högre volymer. Tillväxten stärktes av innovationer och investeringar i försäljning och marknadsföringsaktiviteter”, konstaterar vd Magnus Groth i delårsrapporten.
Även online-försäljningen har utvecklats väl och motsvarar nu cirka 10 procent av koncernens försäljning.
Till den positiva vinstutvecklingen bidrog även kostnadsbesparingar, som uppgick till 271 miljoner kronor under det tredje kvartalet och därmed var lägre än de 322 miljoner som rapporterades för det andra kvartalet.
“Den lägre takten berodde på tillfälligt högre produktions- och distributionskostnader huvudsakligen på grund av störningar i samband med start av ny produktionskapacitet och högre takt av produktlanseringar kombinerat med högre efterfrågan”, uppger Magnus Groth.
Essity har därför ändrat sitt mål till att uppnå 600-700 miljoner i löpande besparingar 1,2-1,3 miljarder i totala kostnadsbesparingar för helåret 2019.
Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.176 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Enligt Infront Datas sammanställning av femton analytikers prognoser väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.817 miljoner.
Nettoomsättningen uppgick till 32.565 miljoner kronor mot väntade 31.581. Den organiska tillväxten var 5,9 procent, 2 procentenheter över snittprognosen.
Den justerade ebita-marginalen blev 12,8 procent. Snittestimatet löd här på en justerad marginal om 12,1 procent.
Essity redovisar ett justerat ebita-resultat på 4.176 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019. Enligt Infront Datas sammanställning av femton analytikers prognoser väntades i genomsnitt ett justerat ebita-resultat om 3.817 miljoner.
Nettoomsättningen uppgick till 32.565 miljoner kronor mot väntade 31.581. Den organiska tillväxten var 5,9 procent.
Väntat var enligt Infront Datas sammanställning av 15 analytikers prognoser en organisk tillväxt om 3,9 procent.
Av den organiska tillväxten, var volym 3,8 procent och pris/mix 2,1 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 36 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 9,8 procent. På mogna marknader ökade den med 3,8 procent, skriver Essity.
För affärsområdet Personal Care, personliga hygienprodukter, ökade tillväxten 4,5 procent organiskt. Analytikersnittet låg på 3,2 procent.
Av den organiska tillväxten inom Personal Care var volym 3,3 procent och pris/mix 1,2 procent. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 3,3 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 37 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 6,9 procent
Affärsområdet Consumer Tissue, mjukpapper för konsumenter, visade en organisk tillväxt om 8,1 procent. Här låg snittestimatet på 5,8 procent.
Volymerna ökade med 4,9 procent främst relaterat till Asien och Latinamerika. Pris/mix ökade med 3,2 procent främst relaterat till Europa och Latinamerika. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 4,3 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 46 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 12,8 procent.
För Professional Hygiene, mjukpapper för storförbrukare, steg försäljningen organiskt med 5,0 procent. Snittprognosen låg på 2,1 procent.
Volymerna ökade med 3,2 procent främst relaterat till Europa, Latinamerika och Nordamerika. Pris/mix ökade med 1,8 procent främst relaterat till Europa och Latinamerika. Den organiska nettoomsättningen på mogna marknader ökade med 4,4 procent. På tillväxtmarknaderna, som svarade för 20 procent av nettoomsättningen, ökade den organiska nettoomsättningen med 8,1 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.