Ett skepp kommer olastat

Rederierna har inte återhämtat sig sedan finanskrisen. Nästan alla förlorar pengar. Men botten är ännu inte nådd.

På morgonen den 31 augusti ansökte Sydkoreas största containerrederi Hanjin om konkurs. Fartygen är beslagtagna tills miljardskulderna är betalda och med tanke på att kassan var tom ser det mörkt ut. Enligt analysfirman Alphaliner är Hanjin sex gånger större än något tidigare konkursat rederi och branschkännare har bedömt händelsen som en rederiets mot­svarighet till Lehman-kraschen hösten 2008.

Ändå passerade hela konkursen likt ett skepp på natten. Nästintill osynligt, i absolut tystnad. Det är i och för sig inte ovanligt när det gäller rederibranschen. Det mesta sker i skymundan. Men det är märkligt, med tanke på att branschen hanterar 90 procent av all världshandel – fördelat främst på torrbulk, tankrar och containrar.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här