Ett skepp kommer olastat
På morgonen den 31 augusti ansökte Sydkoreas största containerrederi Hanjin om konkurs. Fartygen är beslagtagna tills miljardskulderna är betalda och med tanke på att kassan var tom ser det mörkt ut. Enligt analysfirman Alphaliner är Hanjin sex gånger större än något tidigare konkursat rederi och branschkännare har bedömt händelsen som en rederiets motsvarighet till Lehman-kraschen hösten 2008.
Ändå passerade hela konkursen likt ett skepp på natten. Nästintill osynligt, i absolut tystnad. Det är i och för sig inte ovanligt när det gäller rederibranschen. Det mesta sker i skymundan. Men det är märkligt, med tanke på att branschen hanterar 90 procent av all världshandel – fördelat främst på torrbulk, tankrar och containrar.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här