Seko
Facket sålde sin investering i Tesla kort innan blockad
Fackförbundet Seko, som bland annat organiserar brevbärare, beslutade tidigare i veckan att varsla om sympatistrejk. Varslet som träder i kraft den 20 november innebär en blockad mot leveranser av brev och paket till Teslas verkstäder.
“Genom att vägra förhålla sig till spelreglerna här i Sverige så försöker Tesla skaffa sig konkurrensfördelar genom att ge arbetarna sämre löner och villkor”, kommenterade förbundsordföranden Gabriella Lavecchia varslet under onsdagen.
“Den strid som nu IF Metall tar är viktig för hela den svenska kollektivavtalsmodellen”, fortsatte hon.
HAR ÄGT TESLA
Som Affärsvärlden avslöjat har fackförbundet Unionen trots sin hårda kritik av teknikbolag som ratar kollektivavtal, investerat hundratals miljoner i just sådana bolag.
Seko har en betydligt mer restriktiv placeringspolicy än Unionen. Enligt policyn ska hänsyn tas till att placeringar inte sker i “företag som förknippas med oacceptabla arbetsförhållanden”. Seko slår också fast att placeringar inte ska göras i “företag som bedriver antifacklig verksamhet”.
Trots det har Seko under flera års tid haft ett indirekt ägande i Tesla genom placeringar i den aktivt förvaltade fonden Lancelot Camelot. Vid årsskiftet uppgick innehavet till 67 Mkr i fonden som har en koncentrerad portfölj med Tesla som trettonde största innehav.
Sålt i närtid
För Affärsvärlden uppger Seko att fackförbundet avyttrade sina innehav i fonden “för ett par månader sedan”.
“Vi ser kontinuerligt över våra placeringar, det är helt enkelt en konsekvens av det”, skriver kommunikationschefen Jonas Pettersson i ett mejl.
Enligt Sekos egna verksamhetsberättelser har fackförbundet placerat i fonden åtminstone sedan 2016.
Seko räknar alla sina värdepappersinnehav som konflikttillgångar. Totalt uppgick strejkkassan vid det senaste årsskiftet till 2,1 mdr kr.
Disclaimer: Affärsvärlden hyr kontorslokaler av Seko.
LÄS OCKSÅ: Unionen investerar strejkkassan i bolag utan kollektivavtal
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.