Fallande konsumtion i utsatta branscher

De nya restriktionerna i Sverige gör att svenskarnas konsumtion inom flera tjänstesektorer återigen minskar.
Fallande konsumtion i utsatta branscher - andreas-wallstrom-700_binary_6968267.jpg
Andreas Wallström, Swedbank.

Konsumtionen under förra veckan låg 8% under fjolårets, visar Swedbanks statistik över korttransaktioner fram till 14 november.

Exklusive livsmedel var konsumtionen 18% lägre än under motsvarande vecka i fjol. Försäljningen inom livsmedelshandeln fortsätter samtidigt vara god, och det skedde en tydlig uppgång för hemelektronik.

Omsättningen i tjänstebranscherna var under senaste veckan 42% lägre än under motsvarande vecka i fjol, men detaljhandeln går mot strömmen med en  uppgång med 2,5%.

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, drar paralleller till hur konsumtionen såg ut under våren, då coronapandemin bröt ut.

“Vi ser nu samma mönster i konsumtionen som vi såg i våras. Under den gångna veckan skedde en fortsatt nedgång i utsatta sektorer, exempelvis hotell och restauranger. Även utgifter för kollektivtrafik sjönk. Den totala konsumtionen hölls dock uppe av en ökad försäljning inom detaljhandeln, bland annat hemelektronik”, säger han i ett pressmeddelande, och fortsätter:

“Inom vissa tjänstesektorer syntes en viss återhämtning under framför allt sommaren, exempelvis inom kultur, restauranger och hotell. Men där ser vi nu återigen en nedgång enligt den här kortstatistiken.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.