Fallande konsumtion i utsatta branscher

De nya restriktionerna i Sverige gör att svenskarnas konsumtion inom flera tjänstesektorer återigen minskar.
Andreas Wallström, Swedbank.

Konsumtionen under förra veckan låg 8% under fjolårets, visar Swedbanks statistik över korttransaktioner fram till 14 november.

Exklusive livsmedel var konsumtionen 18% lägre än under motsvarande vecka i fjol. Försäljningen inom livsmedelshandeln fortsätter samtidigt vara god, och det skedde en tydlig uppgång för hemelektronik.

Omsättningen i tjänstebranscherna var under senaste veckan 42% lägre än under motsvarande vecka i fjol, men detaljhandeln går mot strömmen med en  uppgång med 2,5%.

Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, drar paralleller till hur konsumtionen såg ut under våren, då coronapandemin bröt ut.

“Vi ser nu samma mönster i konsumtionen som vi såg i våras. Under den gångna veckan skedde en fortsatt nedgång i utsatta sektorer, exempelvis hotell och restauranger. Även utgifter för kollektivtrafik sjönk. Den totala konsumtionen hölls dock uppe av en ökad försäljning inom detaljhandeln, bland annat hemelektronik”, säger han i ett pressmeddelande, och fortsätter:

“Inom vissa tjänstesektorer syntes en viss återhämtning under framför allt sommaren, exempelvis inom kultur, restauranger och hotell. Men där ser vi nu återigen en nedgång enligt den här kortstatistiken.”



    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här