Fäst vid underleverantören

Bulten fortsätter att imponera. Nästa år rullar nya fullservicekontrakt igång, vilket sätter fart på tillväxten. Aktien har mer att ge.

Köp. Fordonsunderleverantören Bulten har varit en bra placering sedan noteringen för drygt fem år sedan. Efter två svaga år inledningsvis har aktien nästan fördubblats för investerare som behållit sina aktier. ­Bolaget, som levererar fäst­element till den internationella fordonsindustrin, har uppvisat en övertygande organisk tillväxt, väsentligt över vad branschen har mäktat med. Dessutom har Bult­en trimmat sin verksamhet och uppvisat stadiga lönsamhetsförbättringar under samma period, vilket resulterat i ett dubblerat rörelseresultat de senaste tre åren.

Aktien toppade kring 105 kronor förra våren och rekylerade ner till 68 kronor som lägst i ­januari i år. Största anledningen till fallet var att den tidigare höga omsättningstillväxten bromsade in samtidigt som oron spreds över den ekonomiska utvecklingen i Kina och Ryssland, där Bulten nyligen har etablerat sig. Dessutom är Storbritannien största marknad med cirka en tredjedel av omsättningen, något som orsakade Brexit-oro.

Oron har dock varit överdriven. Bulten har fortsatt sitt effektiviseringsprogram och uppvisade en rekordhög rörelse­marginal på 7,8 procent under andra kvartalet.

Rörelseresultatet för de senaste tolv månaderna landade på 192 miljoner kronor, vilket är hela 27 procent högre än 2015 års resultat, trots att omsättningen har stått still under samma period.

Det finns troligen lite mer att ge även om bolaget nu har nått sitt rörelsemarginalmål på 7 procent. Bolagets snabbast ­växande verksamhet finns i Polen, där en ny kapacitets­utbyggnad har beslutats. En ny ytbehandlingsanläggning startar i slutet av 2018 och bedöms ge årliga besparingar kring 20 miljoner kronor, motsvarande 10 procent av rörelseresultatet 2016. Motsvarande investering genomförs även i bolagets tyska produktionsenhet med förväntad årlig besparing på cirka 13 miljoner kronor.

Drygt hälften av Bultens arbetskraft finns i lågkostnadsländer och bidrar starkt till Bultens konkurrenskraftiga kostnadsstruktur. Enheterna i Polen, Kina och Ryssland tillsammans med dem i Sverige, Tyskland och Storbritannien har en viktig geografisk närhet till kund, vilket är en viktig del av bolagets strategi.

Vd Tommy Andersson förväntar sig att 2016 blir ett år med tillväxt i linje med förväntningarna på den europeiska fordonsmarknaden, det vill säga kring 2 procent. De påföljande åren räknar han med att ta ytter­ligare marknadsandelar baserat på redan tagna projekt och pågående kunddiskussioner. För ett år sedan kommunicerades två större affärer kring bolagets fullservice­erbjudande (FSP-kontrakt) som startar under 2017, ett i Kina och ett med en betydande fordonsleverantör.

Det finns därför all anledning att tro att Bulten återigen kommer uppvisa god tillväxt under 2017 och att det kan driva aktien ­vidare. Bulten har vuxit med i genomsnitt 14 procent per år de senaste sex åren – en ­väsentligt snabbare takt än marknaden. Vi bedömer att ­bolaget når 8 procent nästa år sam­tidigt som bolaget taktar kring drygt 7 procents rörelsemarginal. Det innebär en hygglig vinst­tillväxt.

Fordonssektorn är het på börsen och Haldex är under uppköp. Även Bulten har hamnat på radarn. Bolaget är dock köpvärt på egna meriter. Visserligen är p/e-talet i högre delen av det historiska värderingsintervallet, men när tillväxten åter sätter fart nästa år kan värderingen belönas rikligt på börsen.

Bolagets starka finansiella ställning möjliggör även ägarfrämjande åtgärder som återköp av aktier. Samtidigt agerar direktavkastningen på nästan 4 procent krockkudde. Aktien är köpvärd upp till riktkursen 107 kronor på ett års sikt. Det motsvarar ev/ebit på 10 på 2017 års prognos, vilket är en bra bit under Haldex och Concentric, men i linje med Gränges och Autoliv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Stockholms Universitet