Finlandssvenskt ska bryta digital-tv-isen

Finländska YLE:s nya programdirektör Gunilla Ohls ser den finlandssvenska digitala kanalen som en murbräcka. Innehållet lyfter Finlands digital-tv-projekt, hävdar hon.

FV/HELSINGFORS När den svenska digital-tv-utvecklingen förlamas av krig mellan operatörer och olika sändningssätt har Finland bestämt sig för att lyckas.

Finländarna har visserligen bara varit igång i åtta månader med sina sändingar. Men redan före starten var stängningsdatumet för de analoga sändningarna fastslaget. Det blir 2006, vilket betyder åtminstone ett år före Sverige.

Och, den största skillnaden mot Sverige: I Finland har man helt enkelt bara bestämt sig för att alla digitalboxar ska fungera för såväl satellit-, kabel- som marknätssändningar!

I går lanserade Sony en helt integrerad digital-tv för den finländska marknaden. Och köpmännen räknar med att detta ska bli årets julklapp.

Gunilla Ohls tillträdde tjänsten som programdirektör för den finlandssvenska kanalen för en månad sedan. Hon kommer från en ekonomtjänst på nyhets- och faktaavdelningen vid Sveriges Television, och ser en större nyfikenhet i det nya arbetslandet och gamla hemlandet.

– Det enorma utbudet av tv-kanaler finns inte i Finland. Satellitoperatörerna är inte lika starka och har inte samma genomslag som i Sverige. Och kabelbolagen är mycket mindre och mer uppsplittrade. Det finns inget finskt Comhem, säger Gunilla Ohls.

Som ansvarig för radio- och tv-sändningarna på svenska i Finland har hon ett tydligt uppdrag för sin verksamheten.

– I Österbotten finns det stort behov av att få se svenska tv-program. Nu har vi konkurrens från främst Sveriges Television där.

– Med vår helt svenskspråkiga digitala tv-kanal ökar sändingstiden per år från 800 timmar till 2000. Hittills har sändningarna bara haft ett ”fönster” i de finskspråkiga kanalerna, säger Gunilla Ohls.

Att det ska uppstå nischkanaler som en följd av digital-tv-utvecklingen är knappast någon ny profetia. Inte heller är det något nytt att innehållet pekas ut som det som ska driva på.

Men Gunilla Ohls tror ändå att just hennes recept blir framgångsrikt.

– Vi har på lång tid hyrt en kulturgård, Strömsö, som Vasa stad rustat upp. Där ska alla inspelningar göras av det vi kallar för livsstilsprogram, säger hon.

Exempelvis handlar det om matlagningsprogram och ”Äntligen hemma-liknande” koncept, berättar hon. Mellan produktionerna är gården också tillgänglig för allmänheten. Att skapa en närhet till tittarna även rent fysiskt är viktigt, hävdar Ohls.

Den digitala sändningstekniken skapar konkreta mervärden för tittarna. Praktisk och nyttig information som knyter an till livsstilsprogrammen, utvecklar hon sina planer.

Interaktiviteten som YLE satsar på är till en början enkel. Den har stora likheter med text-tv, vilket också är en uttalad tanke. Tittarna ska känna igen sig och projektet ska utgå från något som efterfrågas.

Robert Sennerdal

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.