Flopp för mobila portaler

Room 33 är bara en i raden av så kallade ”mobilportaler” som nu packar ihop. Telias Speedy Tomato och Soneras Zed har lagts på is under hösten och utsikterna för när – och i vilken form - de återuppstår är oviss. ”Marknaden för mobila portalsatsningar är svår, det skulle förvåna mig om fristående portaler återuppstår alls”, säger Bengt Nordström, VD på Northstream.

Mobilportalen Room 33 på randen till konkurs. Anledningen uppges vara att den största finansiären, brittiska riskkapitalbolaget Tec Capital, har backat ur. Totalt har cirka 400 Mkr investerats i bolaget, och en person som citeras i DI klassar projektet som ett ”halvt Boo.com”.

Room 33 och dess investerare är dock långt ifrån ensamma om att ha missbedömt marknaden. Redan förra hösten, innan portalkollapsen generellt sett var ett faktum, packade Celltribe, med bland annat Mats Qvibergs och Sven Hagströmers investmentbolag Öresund som en av investerarna, ihop verksamheten. I mars i år var konkursen ett faktum.

De fristående portalsatsningarnas öde delas dock av betydligt tyngre aktörer och etablerade operatörer. Telias internationella portalsatsning Speedy Tomato var för ganska exakt ett år sedan en skrytsatsning som siktade på snabb expansion och etablering på Europas fem största marknader inom tolv månader. En minst sagt generös marknadsbudget var lagd; 1,5 miljarder kronor skulle det få kosta att bygga upp det nya konsumentvarumärket under tre års tid. Idag har hela satsningen lagts på is. Hur mycket som hann investeras i den är Telia mycket förtegna om.

Även finska Soneras mobilportalsatsning Zed är att betrakta som en flopp av stora mått. Våren 2000 värderades den till 150 miljarder kronor av Merrill Lynch och stod då för nästan hälften av Soneras hela börsvärde. Under den senaste tiden har verksamheten successivt bantats, så sent som i förra veckan fick 130 personer som varit anställda inom projektet sparken.

Huvudorsaken till portalkollapsen är, precis som för de många breda konsumentportalerna som också tvingats packa ihop, att man haft svårt att få intäkter på koncepten. Men enligt Bengt Nordström, VD för konsultbolaget Northstream, finns det flera orsaker. ”I de här satsningarna, i synnerhet för de fristående portalerna, har man ofta haft en stor och väl tilltagen budget för utveckling av den tekniska plattformen. Däremot har man grovt underskattat kostnaden för att bygga upp en kunddatabas. Att de på egen hand skulle kunna bygga sig en så pass stor kundkrets att de skulle kunna konkurrera med operatörerna var nog en omöjlighet redan från början”, säger han.

Anledningen till att bolag som Telia och Sonera misslyckats med sina satsningar, menar han, är däremot en fråga om marknadsföring. ”Min uppfattning är att man gjorde fel när man satsade på att bygga upp satsningarna runt egna varumärken. Har man så starka varumärken som de har vore det naturligt att sortera in portalen därunder istället. Då tror jag att de skulle haft mycket större chans att få ekonomi på dem.”

Lika oviss som framtiden nu ter sig för nämnda Room 33, som väntas få besked från sina ägare under dagen, är utsikterna för vad som händer med de nu skrinlagda portalsatsningarna. ”Jag är ganska återhållsam i min optimism”, säger Bengt Nordström.

”Det skulle förvåna mig om sådana här fristående satsningar återkommer. I den mån de gör det är det nog hos operatörerna, förhoppningsvis starkare kopplat till deras huvudvarumärken.”

På Telia, där man ännu inte förklarat exakt vad man ska göra med Speedy Tomato, kan man vara på väg åt ett sånt håll. För någon månad sedan meddelade man att man köpt loss den tidigare delägda portalen Halebop och att man nu ska bygga en gemensam teknisk plattform Halebop, Speedy Tomato och andra portaler inom TeliaMobile.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.