Flygbolagen med sämst punktlighet

Ett antal flygbolag hade fler försenade än punktliga flighter i augusti. Affärsvärlden har listat de flygbolag som var sämst på att hålla flygtiderna.

Flightstats har studerat flygbolagens förmåga att hålla tiderna i augusti. Resultaten presenteras i rapporten Airline On-time Performance – August 2014.

Den visar att ett antal bolag hade svårt att komma fram i tid under perioden. För att en flight inte ska räknas som försenad krävs det att planets parkeringsbromsar är aktiverade vid gaten till ankomsthallen senast 15 minuter efter utsatt tid.

Flera av de kinesiska flygbolagen utmärker sig på den mindre smickrande topplistan. Exempelvis var fler än tre av fyra av China Airlines flighter försenade i augusti. Tunisair var inte mycket bättre, endast 24,4 procent av bolagets flighter kom fram i tid.

Bättre ser det ut för SAS där punktligheten var drygt 87 procent i augusti. Det gör SAS till Europas mest punktliga flygbolag under mätperioden. Konkurrenten Norwegians punktlighet var nästan lika stor – närmare 85 procent. Ryanair finns inte med i statistiken.

De minst punktliga flygbolagen

Listan visar hur många av flighterna för respektive bolag som kommit i tid, i procent, under augusti månad 2014.

1. China Airlines – 23,63
2. Tunisair – 24,4
3. Air China – 35,34
4. Spring Airlines – 35,8
5. China Eastern Airlines -36,39
6. Eithad Airways – 38,34
7. TAP Portugal – 43,21
8. Beijing Capital Airlines – 49,39

(Källa: Flightstats)

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.