Flygbolag
Flygbolagen med sämst punktlighet
Flightstats har studerat flygbolagens förmåga att hålla tiderna i augusti. Resultaten presenteras i rapporten Airline On-time Performance – August 2014.
Den visar att ett antal bolag hade svårt att komma fram i tid under perioden. För att en flight inte ska räknas som försenad krävs det att planets parkeringsbromsar är aktiverade vid gaten till ankomsthallen senast 15 minuter efter utsatt tid.
Flera av de kinesiska flygbolagen utmärker sig på den mindre smickrande topplistan. Exempelvis var fler än tre av fyra av China Airlines flighter försenade i augusti. Tunisair var inte mycket bättre, endast 24,4 procent av bolagets flighter kom fram i tid.
Bättre ser det ut för SAS där punktligheten var drygt 87 procent i augusti. Det gör SAS till Europas mest punktliga flygbolag under mätperioden. Konkurrenten Norwegians punktlighet var nästan lika stor – närmare 85 procent. Ryanair finns inte med i statistiken.
De minst punktliga flygbolagen
Listan visar hur många av flighterna för respektive bolag som kommit i tid, i procent, under augusti månad 2014.
1. China Airlines – 23,63
2. Tunisair – 24,4
3. Air China – 35,34
4. Spring Airlines – 35,8
5. China Eastern Airlines -36,39
6. Eithad Airways – 38,34
7. TAP Portugal – 43,21
8. Beijing Capital Airlines – 49,39
(Källa: Flightstats)
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.