Flygbolaget tvingas bromsa takten

Halverar sin mängd leveranser flygplan av modellen Boeing 737 Max
Flygbolaget tvingas bromsa takten - michael-oleary-700_binary_6848545.jpg

Ryanairs kapacitetstillväxt över sommaren 2020 kommer att bromsas in av problem beträffande flygplansmodellen Boeing 737 Max 8, en modell som bolaget beställt över 135 stycken av.

Irländska lågprisaktören Ryanair spår nu att Boeing-modellen kan återtas i drift framåt slutet av 2019, men kapacitetstillväxten för nästa sommar är även den hotad som en konsekvens av problemen, framgår av ett pressmeddelande.

Ryanair väntar sig få de första leveranserna av 737 Max mellan januari och februari 2020 för att nästa sommar ha 30 flygplan av modellen i drift snarare än de 58 som bolaget tidigare har räknat med. Tillväxttakten sänks till 3 procent från tidigare 7 procent, skriver bolaget. Ryanair ser också att problemen kommer påverka under vintern 2019, skriver bolaget.

Trafiktillväxten helåret med avslut mars 2021 sänks till omkring 157 miljoner till 162 miljoner resenärer.

På lång sikt har dock Ryanair fortsatt ”förtroende” för Boeing 737 Max, framgår av pressmeddelandet.

Under måndagen rapporterade flera medier att Ryanair bytt namn på en Boeing 737 Max till 737-8200. Modellen har tagits ur trafik på beordran av Boeing, efter att flera länders myndigheter utfärdat flygförbud.

Två olyckor, en första i Indonesien och en andra i Etiopien, misstänks ha orsakats av ett felande autopilotsystem som pressade ned flygplansmodellens nos. 346 människor omkom, varav fyra svenskar. Både Boeing och FAA har kritiserats hårt för det certifieringsarbete som föregick att 737 Max lanserades och EU:s motsvarighet till amerikanska FAA har sagt sig avse genomföra en självständig certifieringsprocess innan planen kan återtas i drift i regionens luftrum.

Av i Norden verksamma flygbolag har utöver Ryanair även Norwegian lagt stora beställningar på totalt 110 plan av 737 Max. Norwegian har sagt sig avse kräva Boeing på de kostnader som orsakats av flygstoppet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Valour
Annons från Moberg Pharma
Annons från VECKANS FÖRETAG