Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i september

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg 1,6% under september jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var 0,2 procent, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 1,4 procent.

”Försäljningen i butik stod för merparten av försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln under september. Kunderna har i och med restriktionslättnaderna successivt återgått till att handla i butik”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysiska butiker steg med 1,3%, samtidigt som e-handeln ökade med 6,9%. Hemleverans växte med 4,0% och upphämtning i butik steg med 10,4%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 5,2%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Invesco
Annons från Trapets