Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade marginellt

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg 0,1% under oktober jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Höga jämförelsetal kan förklara den relativt låga ökningen.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT

Kalendereffekten var -0,7%, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,8%.

”Den fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under oktober månad. Totalt ser vi en relativt svag tillväxt, men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger den totala försäljningstillväxten på 0,8%”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysiska butiker steg med 0,2%, samtidigt som e-handeln minskade med 2,7%. Hemleverans sjönk med 1,2% och upphämtning i butik föll med 4,5%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,9%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.