Konsumtion
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade marginellt
Kalendereffekten var -0,7%, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,8%.
”Den fysiska butikshandeln stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under oktober månad. Totalt ser vi en relativt svag tillväxt, men tar man hänsyn till kalenderförutsättningarna ligger den totala försäljningstillväxten på 0,8%”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i fysiska butiker steg med 0,2%, samtidigt som e-handeln minskade med 2,7%. Hemleverans sjönk med 1,2% och upphämtning i butik föll med 4,5%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,9%.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.