Försäljningsras för De Beers

De Beers, världens största producent av diamanter, sålde rådiamanter för 250 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,4 miljarder kronor, i 2019 års sjätte försäljningscykel.

Resultatet var 36 procent lägre än i den senaste försäljningscykeln och 53 procent lägre än vid motsvarande tidpunkt 2018, då diamanter för 533 miljoner dollar såldes.

“Med nuvarande makroekonomiska osäkerhet, återförsäljare som justerar lager och högre lager av slipade stenar än normalt, har De Beers gett kunderna ökad flexibilitet att skjuta upp vissa av sina allokeringar till senare i år. Som ett resultat av detta såg vi en lägre försäljning”, kommenterar De Beers vd Bruce Cleaver i ett pressmeddelande på tisdagen.

En försäljningscykel består av tre delar, där majoriteten av de oslipade diamanterna säljs till ett begränsat antal auktoriserade aktörer som förväntas köpa vad som bjuds ut. I undantagsfall har De Beers historiskt gett köparna möjlighet att avstå eller skjuta upp sina köp.

Gruvbolaget Lucara Diamonds, noterat på Stockholmsbörsen, rapporterar sitt kvartalsresultat på torsdagen den 8 augusti. Det andra kvartalets ordinarie försäljning hölls den 23 maj.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här