Fritt Näringsliv blir grön politisk kapitalism

Särintressen och lobbyister ligger bakom bolag som Northvolt och H2 Green Steel. Med så stora statliga kreditgarantier är detta allt annat än fungerande marknadsekonomi, skriver Christian Sandström.
Fritt Näringsliv blir grön politisk kapitalism - Mix och Adam Smith

Adam Smith, nationalekonomins fader, skrev redan 1776 om svårigheterna att upprätthålla en fungerande marknadsekonomi:

”Kapitalisterna kan inte träffas, om det så vore bara för nöje och förströelse utan att deras umgänge slutar i någon konspiration mot det allmänna bästa eller i någon hemlig överenskommelse att höja priserna.”

Närmare 250 år senare är dessa ord tyvärr tillämpliga på utvecklingen inom organisationen Svenskt Näringsliv och de verksamheter man finansierar. I veckans nummer av Affärsvärlden avtäcks hur en av Sveriges skickligaste lobbyister, Anders Kempe, i praktiken ägnar sig åt politisk kapitalism i nära samarbete med Harald Mix.

Kempe äger PR-byrån Bellbird, som i sin tur arbetar för Northvolt och H2 Green Steel, bolag där Kempe dessutom äger aktier för tiotals miljoner kronor. Utöver detta påverkar han politiken, främst via goda kontakter med statsminister Ulf Kristersson och många andra ledande moderater.

Samtidigt är Kempe ordförande för Stiftelsen Fritt Näringsliv. Stiftelsen är Svenskt Näringslivs kanske främsta instrument för att finansiera långsiktig opinionsbildning för marknadsekonomi i Sverige. Kempe är en av Sveriges mest framstående lobbyister med egenintressen i de politiskt finansierade projekten Northvolt och H2 Green Steel. Är en person med denna agenda lämplig som ordförande för Stiftelsen Fritt Näringsliv?

Men vi tar det från början.

Från Fritt Näringsliv till politisk kapitalism

Smith beskrev hur egenintresset skapar välstånd på en fri marknad:

“Det är inte från slaktarens, bryggarens och bagarens välvilja som vi får vår middag utan från deras egenintresse”

När detta egenintresse får agera fritt i ett samkväm mellan politiker, företagare och lobbyister upphör det emellertid att vara en marknadsekonomi.

Det blir istället politisk kapitalism, ett system där privatägda, vinstmaximerande företag skapar avkastning för sina ägare genom att extrahera resurser ur den politiska sektorn.

Politiska kontakter är hårdvaluta i denna ekonomi – inte minst när grundplåtarna i själva företaget kräver förutsättningar som bara politiker kan säkerställa.

Moderna blandekonomier riskerar därför att urarta. Privilegier cementeras då särintressen spjärnar emot reformer och favörer delas ut till de som redan har mäktiga bolag och nätverk. Intressegrupper nära de väletablerade partierna plockar åt sig av godsakerna på allmänhetens bekostnad.

Svenskt Näringsliv är ett tappert försök

Organisationen Svenskt Näringsliv är i flera avseenden en innovation som hjälpt Sverige ut ur de snäva egenintressenas återvändsgränd. I många länder finns endast branschorganisationer. Dessa ägnar sig ofta åt precis sådant Adam Smith beskrev 1776. De har som regel en lång önskelista över förmåner, bidrag, avdrag och tullar med mera.

Målet med Svenskt Näringsliv är att gå bortom särintresset och verka för öppen, sund och fri konkurrens. På sin hemsida skriver man:

“Vi är vad vi heter – rösten för det svenska näringslivet.”

“Vi driver de frågor som är viktiga för alla företag, oavsett bransch och storlek. Men vår uppgift är också att ge röst åt alla de företag och branscher som ännu inte finns, men som kan uppstå om förutsättningarna och klimatet är rätt.”

Ett viktigt uppdrag, som förpliktigar.

Vikten av långsiktig opinionsbildning

En del i Svenskt Näringslivs arbete har varit att finansiera långsiktig opinionsbildning. Sedan 80-talet har synen på företagare förändrats i Sverige. Villkoren för att driva företag är bättre, bolagsskatten har sänkts från 50% till 20,6%.

Vi får aldrig veta hur stor skillnad Svenskt Näringslivs arbete har gjort. Men klart är att Sverige har förändrats i grunden.

Finansieringen av Timbro via Stiftelsen Fritt Näringsliv är en central del av Svenskt Näringslivs långsiktiga opinionsbildning. Stiftelsen beslutar om Timbros finansiering och påverkar därmed en del av inriktningen. I rollen som dess ordförande är Anders Kempes uppdrag att agera strategiskt för det som anges i stiftelseförordnandet, nämligen att ”bedriva idéutveckling och opinionsbildning kring marknadsekonomi, fri företagsamhet och hög tillväxt”

Är detta möjligt, givet Kempes intressen i de politiskt fabricerade megaprojekten Northvolt och H2 Green Steel? Enligt Dagens Industri har Northvolt ordnat minst 88 miljarder i offentlig finansiering. H2 Green Steel har redan beviljats kreditgarantier från Riksgälden på åtminstone 13 miljarder kronor.

Industristöd måste ifrågasättas

Varje vän av marknadsekonomi måste våga problematisera storskalig statlig inblandning i näringslivet. Följande frågor är minst sagt relevanta:

  1. Är statliga stöd på tiotals miljarder till enskilda bolag förenliga med fri och öppen konkurrens?
  2. Hur fördelar sig risker och kostnader respektive vinster och nyttor mellan privat och offentlig sektor?
  3. Varför berättigas vissa bolag dessa förmåner medan de övriga 60 000 bolag Svenskt Näringsliv företräder indirekt måste stå för notan via skattsedeln?

Såväl organisationen Svenskt Näringsliv som Timbro har fram till nyligen varit passiva i dessa frågor. PM Nilssons ledare i Dagens Industri antyder att detta kan förändras framöver, men det återstår att se.

“Grönt kulturkamp” enligt Kempe

Bellbird och Harald Mix olika portföljbolag har däremot varit allt annat än passiva. Företagen har arbetat med att problematisera de som problematiserar industristöden och megaprojekten.

I veckans nummer av Affärsvärlden beskrivs hur Anders Kempe tagit strid mot den kritik som riktats mot projekten. Kempe har enligt uppgifter kallat situationen för en “grön kulturkamp”. En intressant formulering gällande att ett antal forskare har skärskådat den största statligt drivna industrisatsningen i modern tid.

Kan en person uttrycka sig på det här sättet och samtidigt vara en trovärdig ordförande för en stiftelse vars mål är att “bedriva idéutveckling och opinionsbildning kring marknadsekonomi?”

Företräder Kempe intressena hos de 60 000 företag som är medlemmar i Svenskt Näringsliv, eller företräder han sina egna och Harald Mix intressen i de politiskt finansierade bolagen Northvolt och H2 Green Steel?

Såväl Timbro som Svenskt Näringsliv har till uppgift att agera för marknadsekonomi, inte politisk kapitalism.

Disclaimer: Svenskt Näringsliv är en av tre huvudmän som står bakom Stiftelsen Affärsvärlden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Innehåll från annonsör