Fult Google-knep avslöjat
Rapporten från FTC, som handlägger konkurrensfrågor i USA, visar att Google gynnande sina egna tjänster för shopping, resor och lokala företag genom att ändra sina rankingkriterier och att “skrapa” ihop material från andra sajter. Bolaget ska också avsiktligt ha missgynnat konkurrenter.
Förändringarna gjordes trots att sökträffarna på konkurrenternas sajter var mer relevanta för konsumenten. Till exempel visade Google träffar på flighter från sin egen resesajt före konkurrentens trots att Googles sajt hade färre flighter.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.