GMs miljöplaner lyfter svenska Opcons aktie
Bilar som bara lämnar efter sig vattenånga låter som varje miljökämpes dröm. Men det är precis vad bränslecellstekniken lovar, genom att driva fram fordonen på elektricitet skapad genom förbränning av väte och syre, något som bara lämnar kvar vatten.
Det finns idag knappast någon biltillverkare med självaktning som inte bedriver någon slags forskning på området. Allt större pengar står på spel i takt med att lagstiftarna kräver lägre och lägre utsläpp från nytillverkade fordon. Miljarder dollar investeras därför i forskning och utveckling kring tekniken och ett av de hetaste företagen på området är amerikanska GM som i veckan slutit ett par viktiga avtal med bolag inom vätebranschen.
Svenska Opcon har via dotterbolaget Autorotor utvecklat kompressorer som gör bränslecellerna mer effektiva och bolaget är inblandat i en lång rad projekt kring tekniken. Opcon fick i måndags en ny order från GM och VD Sven Oskarsson märker av att biltillverkaren ökat takten markant. Leveranserna i den senaste ordern ska ske redan till sommaren.
”GM genomförde olika tillförlitlighetstester med bränslecellsbilar i Arizonaöknen för en tid sedan och slog en massa rekord vad gäller hastighet och så vidare. Efter det har vi märkt att de ökat tempot och antalet order från dem har också stigit”, säger han.
GM har uttalat ett mål om att bli först i världen med att sälja 1 miljon bränslecellsbilar. De första bilarna ska nå marknaden runt år 2008 är det tänkt. Fortfarande återstår dock en hel del praktiska problem att lösa, inte minst hur man ska lagra vätet ombord på bilen.
Dels tar väte tar mycket mer plats och är mycket mer explosivt än bensin och dels finns ingen infrastruktur uppbyggd kring väte som bränsle. Därför har också fordonstillverkarna hittills siktat in sig på en övergångsteknik där vanlig bensin eller metanol används för att framställa vätgasen. Eftersom bensin är inblandat leder det dock till fortsatta utsläpp, om än betydligt mindre än i dagens bilar.
Veckans avtal tyder dock på att GM nu siktar på att direkt ta steget fullt ut mot nollemissionsdrömmen. Dels köpte GM in sig i ett bolag som tagit fram en ny teknik som gör det möjligt att tryggt lagra stora mängder vätgas i en normalstor tank och dels slöts ett långsiktigt avtal med en vätgasleverantör i syfte att bygga upp infrastrukturen. Bensinstationerna måste ju ersättas med vätgasstationer runt om i världen.
”Jag kan bara tolka det som att GM nu så snabbt som möjligt vill nå slutmålet med en ren bränslecellsbil utan några utsläpp. Det är det som är det unika med den här teknologin. Man kan nå låga utsläpp med hjälp av andra metoder men ingen annan teknik erbjuder samma möjligheter som bränslecellstekniken”, säger Sven Oskarsson.
Busstillverkarna har inte samma problem som personbilstillverkarna eftersom det finns betydligt bättre plats för stora tankar ombord på en buss. Bussarna kan också tankas varje kväll i garagen. På grund av det har också busstillverkarna kommit betydligt längre inom området än personbilstillverkarna.
Den senaste tidens ökade intresse kring bränslecellstekniken har smittat av sig även på Opcons aktiekurs som gått som en raket. Sedan mitten av maj har kursen stigit med 40 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.