Gröna bränsleprojekt faller som korthus: ”Omöjliga att investera i”

Energijätten Ørsted är inte ensam om att stänga ner det ena gröna bränsleprojektet efter det andra. I skymundan har Vattenfall avslutat ett miljardprojekt med Shell om att tillverka grönt flygbränsle med SAS, kan Affärsvärlden berätta. Den tunga energiexperten Morten Springborg tror att det bara är början. Läs också om:
✓ Experten till Afv: "Många fler projekt kommer att ställas in i framtiden"
✓ Lista: Jättesatsningarna där investerare fått kalla fötter
✓ SCA kritiska: "Politiskt skapad marknad – ingen kommer att våga investera"
Gröna bränsleprojekt faller som korthus: ”Omöjliga att investera i” - grontbransle
Shell hoppar av projekt för att tillverka grönt flygbränsle. Energiexperten Morten Springborg tror inte att den gröna bränslesektorn har någon framtid.Foto: Pressbild och Wikimedia

Tidigare i somras hoppade Shell av projektet HySkies där oljejätten i samarbete med Vattenfall, SAS och Lanza Tech planerade att producera 90 000 ton grönt flygbränsle vid en produktionsanläggning i Forsmark.

”Vid full produktion ska anläggningen kunna förse SAS med minst 25% av bolagets globala behov av hållbart flygbränsle år 2030”, var budskapet när projektet lanserades för tre år sedan.

En grönt magplask som det i princip varit helt tyst om i svensk media och i debatten.

EU:s innovationsfond hyllade initiativet och utlovade ett stöd på nästan 1 miljard kronor. Den totala kostnaden beräknades uppgå till över 50 miljarder.

Drivkraften för grönt flygbränsle är EU-direktivet ReFuelEU Aviation presenterades för två år sedan. Målet är att flygplan ska börja tankas med två procent grönt bränsle 2025 och 2050 ska kvoten vara 70%.

En olycka kommer dock sällan ensam och den senaste tiden har Europas gröna bränsleplaner drabbats av flera bakslag.

“Förutsättningarna har ändrats”

På torsdagen meddelade den danska energijätten Ørsted att de också pausar ett utvecklingsprojekt för grönt flygbränsle vid Avedøreværket söder om Köpenhamn.

“Förutsättningarna för grönt bränsle har ändrats sedan vi gick in i projektet, uppger Ørsted för den danska tidningen Børsen.

Det här sker mot bakgrunden att det bara var några veckor sedan som Ørsted drog ur proppen för projektet att tillverka grön e-metanol för tunga fartyg vid sin fabrik i Örnsköldsvik.

Ett projekt som Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Catalyst satsat miljardbelopp på tillsammans med den Europeiska investeringsbanken (EIB). Här var till och med ett investeringsbeslut taget. Trots det retirerade Ørsted.

Bill Gates
Bill Gates var en av investerarna i Ørsteds satsning på e-metanol i Örnsköldsvik. Foto: Ludovic Marin/TT

“Vi har upplevt ett bristande intresse för en långsiktig försäljning av e-metanol till realistiska priser”, uppgav Olivia Breese, VD för Ørsted Region Europa i en kommentar.

Faller som korthus

Faktum är att just nu faller satsningarna på att tillverka grönt bränsle av olika slag som korthus.

HySkies och Ørsteds besked är bara toppen på ett isberg.

Ørsted har också gått ut med att man lägger ned ett stort vätgasprojekt på Jylland. Tanken var att använda vind- och solenergi för att producera grön vätgas i en elektrolys och sedan exportera den.

Och nyligen meddelade den amerikanska energijätten Chevron att man börjat friställa arbetare vid sin stora fabrik för biodiesel i Oeding, Tyskland. Ett beslut som fattades efter att BP sagt att man drar ned på expansionsplanerna för grönt flygbränsle och grönt diesel.

Shell har dragit i nödbromsen för bygget av en stor biobränslefabrik i Rotterdam, Nederländerna.

Aktörerna uppger att en orsak till att så många projekt ställs in är att Kina dumpar priserna på gröna bränslen.

Experten: “Omöjliga att investera i”

Det här kommer inte som en överraskning för Morten Springborg, energispecialist på kapitalförvaltaren C Worldwide Asset Management och tidigare rådgivare i energifrågor till den danska regeringen.

“Grön vätgas och olika typer av gröna bränslen är och kommer inte att bli konkurrenskraftiga och därför omöjliga att investera i. Jag förväntar mig inte att något projekt som bygger på PtX-tekniken någonsin kommer att bli lönsamt och att många fler projekt kommer att ställas in i framtiden”, säger Morten Springborg till Affärsvärlden.

Morten Springborg ser inte någon framtid för tillverkningen av grönt bränsle. Foto: Pressbild

PtX står för Power to X och innebär förenklat att förnybar el omvandlas till olika former av koldioxidfri energi som bränslen, kemikalier eller vätgas.

Enligt Hydrogen Council så ligger Europa i topp när det kommer till planerade satsningar på olika PtX-projekt för att tillverka grönt bränsle, men bara i ett fåtal fall har ett investeringsbeslut fattas.

“Kapital inte gratis längre”

”Det som har förändrats under de senaste två åren är att bubblan har spruckit, människor har börjat göra ordentliga analyser och därför har realismen återvänt till energimarknaderna. Det har skett eftersom kapital återigen har en kostnad”, fortsätter Morten Springborg.

Den springande punkten, menar han, är att den förnybara energin som vindkraft som används i olika PtX-projekt för att producera grönt bränsle ger dålig valuta för pengarna.

“Vindkraftens energitäthet är extremt låg jämfört med fossila bränslen som de här PtX-tillverkade bränslena ska konkurrera ut. Det kräver i sin tur massiva investeringar i framför allt vindkraft för att producera dem och det kommer inte att hända eftersom kapital inte är gratis längre.”

“Det var något företagen liksom glömde bort för några år sedan när räntorna var noll, och vi hade hypen kring gröna teknikföretag”, säger Morten Springborg.

Massiva investeringar i vindkraft kommer inte ske “eftersom kapital inte är gratis längre”, menar Morten Springborg. Foto: Johan Nilsson / TT

SCA: Politiskt skapad marknad

Roger Östlin, chef för förnybara drivmedel på skogsbolaget SCA, har anledning att vara orolig. SCA planerar just nu att investera tungt i en fabrik för grönt flygplansbränsle i Östrand utanför Timrå.

Roger Östlin, chef för förnybara bränslen på SCA menar att politiken måste sätta ned foten. Foto: SCA.

Han uppger till Affärsvärlden att det handlar om en politiskt skapad marknad som drivits fram av EU-kommissionen. Därför måste EU hitta ett sätt som garanterar att länderna håller fast vid de uppsatta målen för olika typer förnybart bränsle.

“Vi ser nu att projekt efter projekt läggs ned. EU måste skapa ett regelverk som följs. Annars kommer ingen att våga investera. Ett exempel är den sittande svenska regeringens beslut att sänka reduktionsplikten. Det resulterade i att 25% av marknaden för HVO (grön diesel, reds. anm.) försvann”, uppger Roger Östlin till Affärsvärlden.

Vattenfall vill inte kommentera Shells reträtt men i ett pressmeddelandet uppger Per Sundell, senior affärsutvecklare på Vattenfall att:

“Vi kommer att fortsätta våra undersökningar för att identifiera potentiella lämpliga partner (för HySkies) för att ansluta sig till våra ambitioner i riktning mot en fossilfri framtid.”

I ett mejl till Affärsvärlden svarar SAS att det naturligtvis är negativt att samarbetet mellan Vattenfall och Shell har upphört.

“Biobränsle har en betydande roll i den framtida och nödvändiga omvandlingen av flyget, och kan också utvecklas till ett viktigt bidrag till den svenska försörjningstryggheten i framtiden”, uppger Pia Herrera, pressansvarig SAS.

Lista: Jätteprojekten som ställts in

Projektägare Syfte
Ørsted Tillverkning av e-metanol i Örnsköldvik
Ørsted Tillverkning av flyg
Ørsted Anläggning för att tillverka vätgas på Jylland i Danmark.
HySkies Shell drar sig ur projekt att tillverka grönt flygbränsle vid Forsmark tillsammans med Vattenfall, SAS och Lansa Tech
Shell Bygget av en biodieselfabrik i Rotterdam.
Chevron Friställer arbetare vid en fabrik för biodiesel i Oeding
BP Drar ned på planera att tillverka grönt flygbränsle och diesel.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.